Debatt

Dieselforbud - og andre for- og påbud

Forbud og ågeraktige avgifter er ikke nødvendigvis eneste løsning

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Når politikere vil begrense en eller annen aktivitet, f.eks. kjøring med dieselbil, faller de alltid ned på å bruke forbud eller ågeraktige avgifter. Slikt skaper nødvendigvis frustrasjon og aggresjon blant blant vanlige mennesker som er avhengig av bestemte aktiviteter, f.eks. kjøring med dieselbil, for å få hverdagen til å gå opp. Og dieselbilen har de kjøpt etter anbefaling fra myndighetene for få år siden, og de har ikke råd til å bytte bil etter hvordan de politiske vindene blåser. Ikke rart at folks politikerforakt vokser!

Men man kunne jo tenke seg et forsøk med en annen løsning: f.eks. at ansvarlig politiker går ut i media og sier: "I morgen blir det svært høy luftforurensing. Jeg henstiller derfor til alle at de viser solidaritet med våre lungesyke medmennesker og begrenser all kjøring, især med dieselbil, til det som er helt nødvendig!"

Kanskje ville slike henstillinger, brukt med vett i de riktige situasjonene, hatt like stor effekt som forbud, bøter og avgifter og i tillegg bidratt til å bevare vanlige menneskers respekt for politikerne. Slik byråden håndterte gårdagens situasjon, får man bare nok en bekreftelse på at politikere holder vanlige mennesker på lang avstand, så de kan betrakte dem som objekter de kan utøve makt overfor. Og følelsen av makt er slik en deilig følelse! Men makt forblinder og korrumperer - også hos personer med gode hensikter utgangspunktet. Mon tro om jeg har rett: Ingen politiker vil noensinne vise vanlig folk tillit ved å forsøke en slik tilnærming. Men tenk på hva de vuille ha vunnet av respekt og tillit!

Mer fra: Debatt