Debatt

Dieselbilen må stå – ikke barn og unge med astma

Nå får vi på plass flere verktøy til å håndtere akutt luftforurensing i Oslo.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.
I januar hadde vi flere dager med alt for høy luftforurensing i Oslo. Den strenge kulda la seg som et lokk over røyken og eksosen fra ovner og motorer. For mange var det direkte ubehagelig å gå utendørs.

Jeg er en av mange nordmenn som sliter med astma, og på kalde dager er det tungt å puste. Forurensingen gir helseskader og åndenød. Som byråd synes jeg det er fælt å høre foreldre si at de må holde barn med luftveisproblemer hjemme fra skolen. Det er uholdbart. Sånn skal vi ikke ha det i byen vår.

Til nå har Oslo kommunes beredskapsplan for akutt luftforurensing, det vil si vår egen verktøykasse når lufta blir for dårlig, inneholdt få konkrete tiltak utover å be folk holde seg inne. Her burde mer ha vært gjort tidligere. Men nå får vi på plass flere verktøy til å håndtere akutt luftforurensing i Oslo.

I dag vil nemlig byregjeringen i Oslo vedta en hasteforskrift – dieselforbud i situasjoner med akutt luftforurensing. Oslo kommune har for tiden en forskrift på offentlig høring, om kjøreforbud for dieselbiler på kommunale veier på dager med høy luftforurensing. Den har frist 25.februar. Det innebærer at forskriften ikke vil gjelde før neste vinter.

I forvaltningsloven heter det at slike forskrifter skal ut på høring, men det er åpent for unntak når høring ikke er «praktisk gjennomførlig», dvs i situasjoner hvor det er nødvendig å handle raskt. Akutt luftforurensing er nettopp et slikt eksempel.

Det er en del godt begrunnende unntak fra de nye reglene. Pasienttransport, busser og utrykningskjøretøy vil for eksempel bli unntatt. Men dersom det oppstår en ny akuttsituasjon i løpet av de neste ukene og månedene, vil vi ha mulighet til å innføre kjøreforbud mot dieselbiler på kommunale veier.

Dette er tiltak som vi ikke har prøvd i Oslo før, og vi må regne med å gjøre oss noen innkjøringserfaringer. Men alternativet – å ikke gjøre noe – er uakseptabelt for oss, og det tror vi byens innbyggere er helt enige i.

Jeg tror også at folk er lei av at vi politikere krangler om hvem som har skylda for den dårlige lufta. Nå har Ketil Solvik Olsen og Erna Solberg sagt at det kommer muligheter for å forby dieselbiler også på riksveier. Vi tar dem på ordet. Vi forventer at de tar storbyenes klare ønsker om flere tiltak på alvor.

Samtidig må vi huske at forurenset luft i Oslo er et permanent problem som ikke løses med akuttiltak. Moderne byutvikling handler om mindre biltrafikk, mer gange, mer sykkel, og mer kollektivtransport.

Her kommer vi til å stå fremfor viktige veivalg fremover også i Oslo, ikke minst i forhandlingene denne våren om Oslopakke 3. Hvordan skal vi innrette bomringen? Byregjeringen vil innføre rushtidsavgift og miljødifferensierte bompenger, for å redusere trafikken og stimulere til mer miljøvennlige biler.

Og hva skal vi bruke de store pengene våre til? Byregjeringen er tydelige på at vi vil prioritere de store kollektivprosjektene – ny sentrumstunnel på t-banen, trikk på Ring 2, og en massiv utbygging av sykkelveinettet – vi vil redusere biltrafikken.

Jeg håper vi minner hverandre på at det er gjennom moderne og fremtidsrettet byplanlegging at vi kan sørge for at lufta blir trygg i Oslo, hele året.

For byregjeringen er arbeidet med å gjøre Oslo til en klimahovedstad, med moderne transportsystemer, med trygge sykkelveier, og ikke minst - trygg luft for alle – topp prioritert. Og på dager med akutt luftforurensing i tida framover, vil vi heretter kunne si at det er bilene som må stå, ikke voksne og barn med astma.

Mer fra: Debatt