Dette kan du gjøre med 64 kroner

Du kan kjøpe tre hamburgere på McDonalds, fem liter diesel eller fem kilo gulrøtter på Rema 1000.

Eller du kan velge å ta T-banen tur/retur Majorstua–Stortinget. Slik er prisene etter at Ruter justerer dem opp fra 1. februar.

Billettene koster så mye til tross for at du som skattebetaler allerede har betalt halve Ruters driftsbudsjett.

Er det greit for politikerne at det koster 64 kroner å bruke Ruter når du for eksempel skal på kino, og at kollektivtilbudet dermed er i ferd med å bli uaktuelt for mange av Oslos innbyggere? Er politikerne bekvemme med at innbyggerne velger alternative og ofte mye mer forurensende transportløsninger utelukkende fordi billettprisene er for høye?

Har politikerne vurdert om den omfattende snikingen kan ha sammenheng med at prisene er for høye?

Skal politikerne i Oslo sikre at innbyggerne velger kollektivtransport, er billettpriser et helt avgjørende virkemiddel. Så lenge Ruter er tungt subsidiert, må prisene være rimelige, ikke bli presset opp mot den absolutte smertegrense.

Det er fint med ambisjoner om en bilfri by, men dette må gå hånd i hånd med ambisjoner om et fornuftige priser på kollektivtransporttilbudet. Vi trenger politiske ambisjoner om billettpriser som får passasjerene til å betale med glede. Slik er det ikke nå.