Kultur

Dette er helt sprøtt

Dette er jo helt sprøtt. Fordypning du må ha for å ta denne masteren, får du da altså ikke nå.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Nylig leste jeg en artikkel på den nettbaserte avisen Khrono, som fikk meg til å riste oppgitt på hodet. De kunne avsløre at i løpet av 2013 økte beholdningen av ubrukte midler ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) med netto 32 millioner kroner. Det vil si at de har penger de ikke vet hva de skal gjøre med. Jeg merket at jeg ble fryktelig provosert.

For i disse dager søker vi andreårsstudenter på førskolelærerlinjen på HiOA fordypningsvalg til høsten 2014. Ett av fagene vi kunne velge mellom var flerkulturelt arbeid i barnehagen, et fag som man får veldig stor nytte av å ha fordypet seg i når man skal ut i arbeid. På informasjonsmøtet vi studentene var på, ble denne fordypning rost opp i skyene. Og dette med selvfølge. For det er jo viktig i dagens samfunn hvor antallet barn med innvandrerbakgrunn øker i både barnehage og skole. De oppfordret spesielt studenter med annen bakgrunn å søke på fordypningen.

For et par dager siden fikk vi beskjed om at denne fordypningen ikke kom til å komme med på grunn av for få søkere. Vi var 11 stykker som hadde søkt på denne fordypningen og det måtte være et minimumskrav på 30 studenter for at denne fordypningen skulle komme i gang. Noe de absolutt ikke informerte om på informasjonsmøtet. Tidligere ble jeg fortalt av en venninne, som var ferdig i fjor, at heller ikke hun og de som hadde søkt med henne hadde fått denne fordypningen på grunn av akkurat samme problem; for få søkere.

En av de morsomste (eller kanskje triste?) tingene her, er jo at studielederen har begrunnet det med at fakultet ikke har noe som helst økonomisk mulighet til å starte opp denne fordypningen. Så de har altså mulighet til å starte opp med 30 elever og ikke 11? Er det ikke slik at en lærer er en lærer uavhengig av hvor mange studenter som søker? Også dukker da denne artikkelen opp. 32 millioner kroner til gode? Til hva da?

Og hva skjer hvis denne fordypningen som er så viktig, blir tatt vekk år etter år? Vil det da ikke være førskolelærere som har kunnskap om dette temaet når de kommer ut i de flerkulturelle barnehagene?

Interessen for denne fordypningen har blitt mindre og mindre hvor hvert år. Og det er selvsagt trist. Men derfor mener jeg at man da bør verne om og ta til seg de som faktisk søker denne fordypningen, da den er så viktig.

Et par av dem som har søkt denne fordypningen, har søkt på den fordi de har et ønske om å ta en videre mastergrad i Flerkulturell og internasjonal utdanning. Går man inn på HiOA sine nettsider, står det at for å kunne ta denne masteren, må man ha fullført en treåring bachelorgrad i førskolelærer òg ha tatt fordypning i emnet Flerkulturelt arbeid i barnehage og skole. Dette er jo helt sprøtt. Fordypning du må ha for å ta denne masteren, får du da altså ikke nå. Forstå den som forstår. Så foreløpig ser det altså ut til at de som ønsket denne masteren, ikke får søkt på denne.

Alle prater så mye om det flerkulturelle. Politikere er opptatt av at flere barn med minoritetsbakgrunn skal begynne i barnehage. Det er et av de store emnene i pensum i utdanningen, og plutselig blir den ikke så viktig likevel.

Selv svarte studieveilederen med at fakultet delte mitt syn på hvor viktig denne fordypningen var, men at de likevel ikke kunne gjøre noe. For oss har toget gått. Men kanskje dette kan være med på å hjelpe de som ennå har muligheten. For det er så viktig at man har fagfolk med god nok kunnskap om dette i barnehagene.

Mer fra: Kultur