Nyheter

Den nødvendige tilliten

Eksistensen av tilliten er en grunnforutsetning for samarbeid og et godt arbeidsmiljø. Tillitens vilkår settes under press i et arbeidsliv preget av kontinuerlig omstilling og endring.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.
Å avgrense hva kvalitetsbegrepet i arbeidslivet bør handle om, er å knytte det sterkere opp til tillitens vilkår. Eksistensen og omfanget av tillit er den viktigste kvalitetsindikatoren på hva et godt arbeidsmiljø bør handle om.  Eksistensen av tillit er uvurderlig og kan lette omkostninger ved omstillingsprosesser og endringer i arbeidslivet.
Et godt arbeidsmiljø er avhengig av at det er tillit mellom det som skal samarbeide. Tilliten er forankret i trepartssamarbeidet, i relasjoner mellom ansatte, medarbeidere og ledere. I begrepet samarbeid er tillit en hovedkomponent. God kommunikasjon er en forutsetning for god medvirkning og god medvirkning styrker i sin tur kommunikasjonen internt i virksomheten. Det er som ringer i vannet.
Effektiv kommunikasjon handler om god formidling av informasjon og inkludering. Gjensidig forståelse og saksrettet meningsutveksling karakteriserer et godt arbeidsmiljø. Argumenter skal ideelt sett brynes mot hverandre i åpen og utvunget diskusjon.
Å få til et tilfredsstillende samarbeid mellom ledelse, verneombud og tillitsvalgte, kan være utfordrende nok i enhver virksomhet preget av store omstillingsutfordringer. Et velfungerende arbeidsmiljø handler i denne forbindelse om et systematisk og langsgående kulturarbeid i bred forstand, ikke minst med hensyn til å oppnå eierskap til omstillinger og endringer de ansatte selv er en del av. Det handler om medvirkning i reell forstand og ikke bare på papiret.
Når kommunikasjonen ikke fungerer, er det fordi det relasjonelle perspektivet er redusert eller kanskje helt fraværende. 
Monologen erstatter i verste fall dialogen. Motsatt er den tillitskapende leder forankret i dialogen som sitt primære utgangspunkt.
En kontrollerende lederstil preges av kommandolinje, direktiver og høyst begrenset involvering fra ansatte.  En lederstil som er samarbeidende og tillitsskapende ,er derimot preget av delegering, utstrakt samarbeid og høy grad av involvering.
God ledelse handler om å redusere kompleksitet, stress og frykt for utilstrekkelighet. Bare måten det kommuniseres på kan redusere eller øke uheldig kompleksitet. En ledelse som er uklar og dobbel i kommunikasjonen, kan risikere å skape usikkerhet og dermed utrygghet blant de ansatte. Resultatet kan bli en arbeids- og organisasjonskultur preget av nervøsitet og manglende tillit mellom ledelse og ansatte. 
Med større samfunnskompleksitet og økende informasjonsmengde, skjerpes krav til ledere om å ha evne til å kunne navigere i tilsynelatende kaos. Ansatte trenger kanskje mer enn noen gang visjonære ledere som kan være gode veivisere og som er tydelige i sitt budskap. Det handler om å ha ledere som kan prioritere hva som er viktig for å nå virksomhetens mål.
Sentralt for samtidens krav til ledere er at de er i stand til å involvere sine medarbeidere og underordnende gjennom gode medvirkningsprosesser. Den tillitsskapende leder setter åpenhet øverst på dagsorden. Åpenhet gir tillit, reduserer tvil og usikkerhet og styrker ikke minst omdømmefaktoren til enhver virksomhet.
Åpenhet er i seg selv et kvalitetsstempel på et godt arbeidsmiljø.
 

Mer fra: Nyheter