Debatt

Byen Som Trodde Den Hadde Alt

Ikke vær så negative til utbygging.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Det er både med begeistring og fryd at flere som meg leser om at endelig skal det bygges langs jernbanetraseen ved Paradis og muligens også langs ledige tomter på Lagårdsveien. Dette har byen ventet lenge på og bør være noe Stavanger sentrum er både beredt på og som vi over lengre tid har ønsket oss: Nye bygg, flere arbeidsplasser og noe mer til befolkingen.

Hvorfor? Fordi det finnes knapt arbeidsplasser i Stavanger sentrum utenom om de få mulighetene offentlig sektor har og når 50.000 ble arbeidsledige i de siste årene, valgte en god del å flytte østover.

Når Stavanger kun har 140.000 innbyggere i 2020, bør politikere ta det vanskelige steget med å foreta viktige strategiske beslutninger for kommende 40 år. For fremtiden. For fremtidige generasjoner og for at folk og ungdom skal forbli i Stavanger-regionen, når Oslo-regionen har passert 1 million innbyggere og Østlandet dekker 1,4 millioner innbyggere.

Etter 10 år i Venstre, noe opphold i Oslo og litt i Pakistan - vendte også jeg tilbake til min hjemby Stavanger. Født på Madlas midtplasserte jernalderblokk i 1980, er jeg vokst opp på Storhaug da mine foreldre var lei av snøstorm og kalde vintre på Ullandhaug og kjøpte bolig i byen i 1984. Jeg ferdes fremdeles en del rundt langs Paradisstredet og vil påstå at de gamle godsbygningene har passert sine levealdre og dette området langs jernbanen trenger fornyelse med umiddelbar virkning.

Jeg sier ikke at en aktør skal få bygge overalt eller at det bygges 10 etasjer foran boliger på Lagårdsveien, men at disse utbyggingene er i samsvar med nasjonal utbygging for jernbanestasjoner og at dette har vært planlagt i minst 4-5 år. Jeg ser ingen problemer med at det reises 4 bygg fra Strømsbrukoblingen til jernbanestasjonen. Det er fullt ut mulig og jeg er sikker på at kommende generasjoner vil verdsette det.

Riktignok behøver det ikke å se ut som Barcode alleen ved Oslo S og heller ikke være på samme høyde. Men man må av og til verdsette at noen betaler for å bygge langs Stavanger sentrum og at noen betaler for å leie der. Boliger. Kontorvirksomhet og handelsarenaer er hjørnesteinen i en hver storby og når Stavanger-regionen er 3. største region - er det også på tide at vi oppfører oss litt mer som en storby.

Forøvrig er jeg sikker på at Sandnes vil se bedre ut enn Stavanger by innen 15 år, for de har hvertfall skjønt at det må bygges ut i sin by.
Så litt alvorsprat rundt arbeidsplasser og sysselsetting. Ikke forvent at politikere, ordførere eller kongen skal komme og hjelpe deg, dine barn eller barnebarn med noe i fremtiden heller. Jobbene som næringslivet, selvstendige, grundere og entreprenørskap står for kommer av kapitalen eller sosialkapitalen som Norge allerede er basert på.

Når dagens flere arbeidstakere blir fulltids pensjonister innen 3-5 år er det en annen generasjon som må ta ansvaret for byutviklingen. Så ikke vær så negativ til den utviklingen vi nå får langs Stavanger sentrum. Noe ytterligere forklaring er strengt tatt ikke nødvendig. Dette bør vel være ordinær rasjonalitet i at boliger, næringsbygg og arbeidssteder blir prioritert foran 200 båtplasser. Båtene har svært lav bruksgrad og kunne forflyttes lenger utover i retning mot Hillevåg. Der vil det se fint ut at leilighetseiere også kan få parkert sine båter utenfor.

Ser gledelig frem til byggestart.

Mer fra: Debatt