Etterforskere undersøker vrakrester etter flyulykken med Boeing 737 MAX i Etiopia. FOTO: TONY KARUMBA/NTB SCANPIX

Boeing-bomben

Når det ypperste av moderne teknologi svikter, forvirrer det oss.

Flyulykker er alltid nyheter vi mottar med skrekk. De inngir en universell frykt som vi alle kan identifisere oss med. Tanken på å sitte fast i et fly på vei ned, er noe av det mest skremmende noen kan tenke seg. Flyulykken med Ethiopian Airlines i helga, som kostet 157 liv, har skremt oss på en ny måte, og den har hatt mer langtrekkende konsekvenser enn noen annen flyulykke på svært lang tid.

Vær, menneskelige feil, uhell er del av risikoen ved å fly. Langt på vei aksepterer og rasjonaliserer vi ulykker som en del av livet, selv om faren for å dø i en flyulykke er minimal. Men de to ulykkene på kort tid med det splitter nye Boeing 737 Max-flyet, utfordrer helt den grunnleggende tilliten og tryggheten vår. Når det ypperste av moderne teknologi svikter, forvirrer det oss.

Med bakgrunn i tekniske funn og flydata fra ulykkene gikk flyprodusenten Boeing i går til det drastiske skritt å suspendere hele flåten av disse flyene. 371 fly er vurdert som en sikkerhetsrisiko. Det er svært dramatisk på mange nivåer. For passasjerene er det ubeleilig med kanselleringer og utsettelser, for flyindustrien er timingen katastrofal. Det er en bransje som allerede sliter tungt med dårlig økonomi. Og det er et alvorlig tilbakeslag for troen på teknologi og automatisering av transportsektoren.

Den amerikanske flyprodusenten Boeing er USAs viktigste eksportbedrift og en av landets største arbeidsgivere. Det er ennå ikke klart hva årsaken til ulykkene er, men mønsteret som i tillegg er rapportert fra flere piloter, kan tyde på en feil knyttet til retningssensorene og autopilotsystemet. Hvis selskapet blir erstatningsansvarlig, eller det skulle vise seg at flytypen har en grunnleggende konstruksjonsfeil, kan det bety økonomisk ruin for selskapet, som igjen vil ha dramatisk effekt på amerikansk og global økonomi.

Hvis Boeing-ulykkene skyldes en feil i flyenes software, kaster det lange skygger inn i framtida. Hvor blindt skal vi stole på teknologien?