Debatt

Vet Nav virkelig ikke hvordan brukerne har det?

En ny direktør for brukeropplevelse er det siste etaten trenger.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Nav trenger visstnok en direktør for brukeropplevelse. Søknadsfristen gikk ut i forrige uke og direktøren skal «bidra til at det skapes bedre, mer helhetlige og effektive brukeropplevelser».

Hvordan er det mulig at Nav ikke har fått med seg hvordan brukere opplever møtet med etaten?

De møter blant annet lang saksbehandlingstid, virkelighetsfjerne regler og saksbehandlere som altfor ofte ikke evner å se mennesket de har foran seg, men bare et nummer i køen.

Nav trenger ansatte som kommer seg ned på grasrota, til vanlige folk.

Nav trenger ikke en direktør som dette for å skjønne hvordan hverdagen til brukere er. De trenger ansatte som kommer seg ned på grasrota, til vanlige folk.

De trenger å ta til seg det som blir skrevet i media, og i ulike fora der brukere forteller hvordan de opplever Nav. Og ikke minst; de trenger å gjøre tilpasninger fortløpende når de møter frustrerte og oppgitte mennesker på Nav-kontorene som ikke får den hjelpen de har behov for.

Det tar seg dårlig ut å ansette en direktør med en årslønn på opptil 1,7 millioner, når brukere ikke får utbetalt nok til å spise seg mette.

Nav trenger å være tett på brukerne, ikke ansette enda en direktør som bare jobber byråkratisk – med tall og statistikker.

Det tar seg dårlig ut å ansette en direktør med en årslønn på opptil 1,7 millioner, når brukere ikke får utbetalt nok til å spise seg mette. Når det kuttes i utbetalinger til arbeidsuføre mennesker, i den tro at dårligere økonomi skal gjøre dem friskere.

Men hovedansvaret må plasseres der det hører hjemme; hos politikerne. Det er de som legger føringene for Nav.

Det skulle være vanlige folks tur nå, lovet Arbeiderpartiet og Jonas Gahr Støre. Det er det åpenbart ikke.

Hvis det var tilfelle så ville disse 1,7 millionene bli brukt der det trengs: Til å hjelpe nettopp vanlige folk til en bedre hverdag, med bedre livskvalitet.

Les også: Ingen ville betale Stians sykepenger: – Håpløst at Nav lar dette skje

Les også: Mor spør seg hvem som skal sikre datteren frie luftveier (+)

Les også: 85.000 pensjonister lever under fattigdomsgrensa

Mer fra: Debatt