Debatt
Skolene tvinges til å overse barna våre
Det kan ikke være slik at barn med behov for ekstra oppfølging får skylden for at andre barn blir oversett. Skolene har fått nok nå.
Mange barn har behov for et forsterket skolemiljø for å få utbytte av opplæringen. For barn med overfølsomhet for sanseinntrykk kan et vanlig klasserom være en umulig arena for læring og utvikling, skriver Cecilie Sørheim. (Illustrasjonsfoto)
Getty Images/iStockphoto
Tiden er overmoden for endring. Behovet for mer ressurser i skolen øker kraftig. Skolene roper om hjelp, men responsen har så langt vært å stramme inn ytterligere.
Grunnet den kraftige økningen av autismediagnostiserte barn ber nå Fredrikstads ordfører Arne Sekkelsten kunnskapsministeren komme på banen.
Han forteller at i Fredrikstads forsterkede opplæringsarenaer – tidligere kalt spesialskoler – er søkerne i år tre ganger så mange som det er plasser. Skal kun hvert tredje barn få den hjelpen de trenger?