Debatt

Skolene tvinges til å overse barna våre

Det kan ikke være slik at barn med behov for ekstra oppfølging får skylden for at andre barn blir oversett. Skolene har fått nok nå.

Skolebarn, konsentrasjonsvansker, lærevansker, ADHD, klasserom.
Mange barn har behov for et forsterket skolemiljø for å få utbytte av opplæringen. For barn med overfølsomhet for sanseinntrykk kan et vanlig klasserom være en umulig arena for læring og utvikling, skriver Cecilie Sørheim. (Illustrasjonsfoto)
Publisert Sist oppdatert

Tiden er overmoden for endring. Behovet for mer ressurser i skolen øker kraftig. Skolene roper om hjelp, men responsen har så langt vært å stramme inn ytterligere.

Grunnet den kraftige økningen av autismediagnostiserte barn ber nå Fredrikstads ordfører Arne Sekkelsten kunnskapsministeren komme på banen.

Han forteller at i Fredrikstads forsterkede opplæringsarenaer – tidligere kalt spesialskoler – er søkerne i år tre ganger så mange som det er plasser. Skal kun hvert tredje barn få den hjelpen de trenger?

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS