Debatt

Hvis jeg ville ha pakken min, måtte jeg kjøre 13 kilometer

Det er ikke kundene som skal hente posten, det er Posten som skal bringe den.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

«Post i Butikk» fungerte ganske bra da ordningen ble innført for mange år siden. Men nå har Posten endret konseptet til å være «Post i en annen butikk», og det er en frekkhet.

Det var 1. desember og søndag ettermiddag da jeg fikk tekstmelding med beskjeden «Husk å hente pakken på Rema 1000 Bjørndal innen 05.12.2024».

Ordlyden antyder at jeg hadde fått en melding tidligere, men slik var det ikke. «Innen» er synonymt med «før», så her står det egentlig at jeg må hente pakken i løpet av 4. desember. Tre dagers hentefrist, med andre ord.

Jeg bor like ved Holmlia Post i Butikk, som jeg kan rusle til i løpet av fem minutter. Pakken var korrekt adressert – men det ga Posten altså blaffen i.

Hvis jeg ville ha denne pakken måtte jeg isteden kjøre en strekning på 13,4 kilometer. Jeg kunne reist kollektivt isteden, men det ville tatt minst halvannen time.

Jeg ble irritert og skrev noen ord om Postens frekkhet på en lokal Facebook-gruppe, og da viste det seg at dette ikke var et klønete engangstilfelle.

Når direktører tjener mye mer enn statsministeren, blir de mer opptatt av seg selv enn av jobben sin.

Også en av naboene hadde måttet ta turen til Bjørndal, en annen nabo måtte hente sin pakke på Ljan. En tredje nabo fortalte at slike ting skjer fordi Post i Butikk på Holmlia har liten lagringsplass.

Det er neppe relevant i mitt tilfelle: Min pakke inneholdt to kalendere og var under én centimeter tykk. Du skal lete lenge etter en mindre plasskrevende pakke.

En fjerde nabo måtte reise til Ski for å hente en pakke hos PostNord, og forleden måtte jeg kjøre til en storkiosk på Brattlikollen for å hente en pakke som UPS skulle levere til meg. Det ble 19,2 kilometer gjennom en bomring.

Post i butikk, illustrasjonsfoto

Sånn kan vi faktisk ikke ha det. Man kan kanskje ikke vente bedre av private bedrifter som UPS. Men Posten Bring er heleid av den norske stat via Nærings- og fiskeridepartementet, og et fungerende postvesen er en viktig del av samfunnets infrastruktur.

Postens direktør har en årslønn på 6,45 millioner kroner og en «pensjon som er i tråd med postens vanlige pensjonsplan», ifølge en artikkel jeg fant i DN.

Det er her problemet ligger: Når direktører tjener mye mer enn statsministeren, blir de mer opptatt av seg selv enn av jobben sin.

Nå må Posten vende tilbake til den opprinnelige ideen: Det er ikke kundene som skal hente posten, det er Posten som skal bringe den.


Les også: Utvalg foreslår at du må hente all post på butikken

Les også leder: Det kan være klokt av regjeringen å lytte til mindretallet i utvalget (+)


Mer fra: Debatt