Nordmenn opplever en historisk stor svindelbølge. Nå må regjeringen komme på banen med mer enn en moralsk pekefinger mot ofrene.
Falske annonser med merkevarer som Kiwi, Nettavisen og flere kjendiser er blitt misbrukt i stort omfang de siste årene. Annonsene blir godkjent av Facebook, men trykker man seg inn på dem skal det ikke mye til før personlig info havner på avveie og misbrukes.
Skal vi få varig endring må vi tette hull i dagens lovverk. Det trenger ikke å være vanskelig.
Meta, som eier Facebook, tjener i dag store summer på å slippe annonsene gjennom. Når «annonsene» slippes gjennom med Facebook sitt godkjentstempel er det åpenbart lett å bli lurt.
Dessverre er det ingenting som tyder på at eierselskapet Meta har planer om å stoppe dette på egenhånd. Dette har de holdt på med i mange år, uten at noe har skjedd.
Tiden er derfor overmoden for å få myndighetene på banen for å tvinge Meta til endring. Så langt har aktører som Nettavisen varslet søksmål. De har en god sak.
Men skal vi få varig endring må vi tette hull i dagens lovverk. Det trenger ikke å være vanskelig.
Tiden for å skylde på dårlig kildekritikk må være over, nå er det politikerne som må slutte å være naive.
I 2020 ble medieansvarsloven oppdatert. Medier som Nettavisen selv fikk lovfestet redaktøransvar og erstatningsansvar for brukergenerert innhold, dersom man har vist grovt uaktsomhet.
Det er vanskelig å forstå hvorfor ikke det samme gjelder for Facebook.
Vi er på full fart inn i en tillitskrise i det norske samfunnet. Med KI-verktøy vil flere og flere av oss bli lurt. Tiden for å skylde på dårlig kildekritikk må være over, nå er det politikerne som må slutte å være naive.
Regjeringen har så langt brukt tre år på å ikke foreta seg noe som stiller Meta og andre sosiale medieselskaper til ansvar for svindel og falsk markedsføring som de tjener penger på.
Digitaliseringsminister Karianne Tung (Ap) og barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) må nå ta ansvar og snarest komme med forslag til en ny og oppdatert lov. Så kan vi kanskje stole på hverandre igjen – også på internett.