Anders Lindvik skriver i Dagsavisen 2. september om erfaringer med verkstedbesøk og EU-kontroll på sine biler.
Ja, bilverkstedene har en dobbeltrolle ved EU-kontroll. Først gjør de en kontroll av bilen, finner eventuelle feil, før de tilbyr deg som kunde å rette feilene mot betaling.
Dette er en problemstilling Statens vegvesen er svært oppmerksomme på.
Derfor har vi en egen tilsynsavdeling som følger opp at verkstedene gjør kontrolljobben akkurat så streng som den skal være. De skal ikke slippe gjennom biler med trafikkfarlige feil eller støy og utslipp over en viss grense, men de skal heller ikke påføre bileierne unødvendige kostnader.
Hvis du mener verkstedet ditt har gjort en for dårlig EU-kontroll, vil vi gjerne vite om det.
Statens vegvesen har laget en kontrollveileder som bilverkstedene skal følge når de gjennomfører EU-kontroller. I tillegg skal både verkstedet og kontrolløren ha en egen godkjenning fra Statens vegvesen for å gjøre denne jobben.
Statens vegvesen gjennomfører om lag 5.000 stikkprøver på bilverkstedenes EU-kontroller årlig. Hvert år er det virksomheter som mister retten til å gjennomføre EU-kontroller.
Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen
Hvis du mener verkstedet ditt har gjort en for dårlig EU-kontroll, vil vi gjerne vite om det. Da kan det hende de får et besøk av oss.
Et lite tips: Du må ikke utbedre feil på EU-kontrollen samme sted som du tar kontrollen. Du kan ta kontrollen ett sted, sjekke pris på reparasjon hos flere ulike godkjente verksteder, reparere bilen og så få den godkjent.
Les også: Hva vil du med kollektivfeltet, Jon-Ivar Nygård?
Les også: Skal bare de som har råd komme frem?
Les også: Syklist: – Jeg blir ofte ganske sjokkert (+)