Debatt

Vi må lytte til de minste

Det er viktig at vi snakker mer om hvordan seksåringene har det på skolen.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

En god skole er det viktigste vi som samfunn gir barna våre for å sikre at alle får like muligheter, uavhengig av bakgrunn.

Det er det bred politisk enighet om.

Les mer: Maktkampen om seksåringene: – Regjeringen har ikke gjort det Stortinget ba dem om (+)

Å diskutere hvordan vi lager en best mulig skole for alle barn er derfor noe av det viktigste vi gjør, uansett partifarge og blokktilhørighet. Men en god diskusjon forutsetter at vi faktisk ønsker å forstå hverandre og ikke skaper falske motsetninger og kunstig polarisering.

Gjennom flere saker i Dagsavisen forsøker Arbeiderpartiet og Senterpartiet å skape inntrykk av at regjeringen ikke har ønsket å finne ut mer om hvordan de yngste barna har det på skolen.

Dette er rett og slett feil.

I mai 2018 ba Stortinget oss om å oppsummere forskningen som finnes om de yngste barna i skolen. Samtidig ba de om en evaluering av om dagens skole er i tråd med intensjonen med seksårsreformen fra 1997.

Dette fikk støtte fra alle partier. Kunnskapsoppsummeringen ble ferdig samme høst, og ble et viktig verktøy i arbeidet med de nye læreplanene som ble innført nå i høst.

Kunnskapsoppsummeringen lå også til grunn da Utdanningsdirektoratet skulle lyse ut evalueringsoppdraget. Dagsavisen etterlater et inntrykk av at politisk ledelse i Kunnskapsdepartementet grep inn i denne utlysningen.

Det er alvorlige påstander, og de stemmer ikke.

Kommentar: «Spillet i kulissene er urovekkende. Og som mor slår det meg: Hvor ble det av barna?»

For å gjøre det helt klart: Regjeringen har vært, og vil alltid være spesielt opptatt av de yngste barna i skolen. Vi mener lek og læring henger tett sammen.

Barn trenger et godt læringsmiljø hvor de trives og er trygge for at de skal lære og utvikle seg. Derfor har vi gjort flere endringer i skolen de siste årene som vil gi flere barn en bedre skolestart – og en bedre og tryggere overgang fra barnehage til skole.

Denne høsten tar skolene i bruk helt nye læreplaner.

Fagfornyelsen er den største endringen i skolen siden Kunnskapsløftet i 2006. Vi har i arbeidet med de nye læreplanene vært spesielt opptatt av å ta hensyn til de yngste barna. Lek, undring og utforsking er nå viktige kompetansemål i flere fag. Dette er like viktig i norsk og matematikk som i musikk og kroppsøving.

Vi vet fra forskning at det å leke og utforske seg frem til kunnskap er viktig for at de yngste elevene skal trives og utvikle seg faglig. Tilbakemeldingene fra skolene og lærerne er at de nye læreplanene ivaretar de yngste barna godt.

Skal vi skape en bedre skole for de yngste, må vi bruke flere virkemidler enn læreplanene.

I stortingsmeldingen Tett på – tidlig innsats og inkludering i skole, barnehage og SFO beskriver vi hva vi vil gjøre for at alle barn får en god start i livet. Når et problem oppstår må vi gripe inn raskt, så vi unngår at små problemer vokser seg store.

Flere lærere som er spesialister i begynneropplæring, en plikt for skolene til å gi intensiv opplæring og ekstra støtte til elever som blir hengende etter, er blant de viktige tiltakene vi har innført.

Les også: Sanner om seksåring-kritikken: – Jeg ba om at arbeidet skulle prioriteres

Selv om vi har gjort mye for de yngste barna i skolen, ser vi også at det er mye som gjenstår og som vi vil gjennomføre framover.

For å få til dette må vi ha mer og bedre kunnskap om hvordan de yngste elevene har det, om de trives og hvordan skoledagen er organisert.

Derfor har vi tatt initiativ til å utrede muligheten for en trivselsundersøkelse blant de yngste barna i skolen, for oss er det viktig å lytte til de minste barna i skolen.

Vi har også gitt OsloMet i oppdrag å undersøke hvordan de yngste barna har det i dag og om intensjonene med seksårsreformen er ivaretatt. Slik følger vi opp Stortingets vedtak om en ny evaluering av seksårsreformen. Og ikke minst betyr det at vi aldri slutter å lete etter den kunnskapen vi trenger for å gjøre den norske skolen enda bedre for alle elever – uansett alder og bakgrunn.

Mer fra: Debatt