Debatt

Bompengepanikk i Frp

Frps finanspolitiske hovedtalsperson, Sivert Bjørnstad, har tent en lunte som kan sprenge regjeringen

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Tirsdag gikk han ut i Dagbladet med forslag om å pålegge moms på elbiler fra neste år. Det betyr at det må komme i statsbudsjettet som legges fram til høsten. Pengene staten får inn på moms fra elbilene – 7 milliarder kroner -vil han bruke på å kutte i bompengene.

Bjørnstad legger ikke skjul på at dette er et forsøk på å stagge bompengemotstanderne. Det er snart lokalvalg, og i en rekke byer og kommuner vinner partiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) fram. Bjørnstad synes ikke det er rart at FNB vokser. Enkelte familier kan få bompengekostnader på titusenvis av kroner med de nye bypakkene, uten at de, etter Bjørnstads mening, får noe særlig vei tilbake for pengene. Han viser til at i Oslo skal mer enn 90 prosent av bompengene gå til andre formål enn det bilistene nyter godt av.

Frps finanspolitiske talsperson snakker for sin egen syke mor. Nesten halvparten av FNBs velgere kommer fra Frp. Frp som har hatt samferdselsministeren og finansministeren i seks år, har i praksis akseptert bompenger som en viktig finansieringskilde for veibygging. Partiet har mistet sitt tidligere eierskap til bompengemotstanden. Det har skapt panikk i Frp. Panikken smøres av at innvandringspolitikken ikke lenger er noen god flaggsak. Undersøkelser viser at velgerne ikke er så opptatt av innvandring. Miljøsaken er blitt viktigere. På dette området har ikke Frp en salgbar politikk. Frp er for vei og bil. Ikke mindre klimagassutslipp, renere luft og bedre kollektivtrafikk.

Det virker som om Frp i panikken har «glemt» at det er medlem av regjeringen, med de forpliktelser og det ansvaret det medfører. Regjeringen er som kollegium for og ikke mot bruk av bompenger. Samferdselsminister Jon Georg Dale fra Frp forsøker å gi inntrykk av noe annet. Han flyr høyt og lavt med sin kampanje mot bompenger, samtidig som han ikke vil stanse byggingen av nye motorveier. Dobbeltkommunikasjon har vært Frps verktøy i den tida partiet har sittet i regjering. Nå går det ikke lenger. Velgerne gjennomskuer bløffen.

Partiets finanspolitiske hovedtalsperson Sivert Bjørnstad utfordrer selve grunnlaget for regjeringsdeltakelsen, Granavolden-plattformen, med sitt forslag om å pålegge moms på elbiler. Det er spikret i plattformen at elbilfordelene skal vare stortingsperioden ut. Venstre vil for sin del kjempe til det siste for å bevare fordelene til elbilene. Venstre ser på elbilfordelene som en av sine viktigste seire under regjeringsforhandlingene.

Jeg har vanskelig for å tro at Frps ferske finanspolitiske hovedtalsperson har funnet opp elbilforslaget uten å ha snakket med finansminister og partileder Siv Jensen. Bjørnstad sier til Dagbladet at han regner med at hans grep for å stagge bompengeopprøret ute i landet og i egne Frp-rekker, er en løsning Siv Jensen nå drøfter med de andre partilederne i regjeringen. Siv Jensen visste at hun ville få nei. Kanskje er nei svaret hun og Frp ville ha. Frp kan være på leting etter en god sak å bryte med regjeringen. Hvis Frp går ut av regjeringen på bompengesaken, vil det bli akseptert i Frp og forstått av partiets velgere.

Mer fra: Debatt