Debatt

Sykkelbyen Moss?

Redusert bilbruk i Moss forutsetter mer enn gode sykkelveier; det forutsetter også et betydelig billigere og bedre busstilbud.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Det er fortsatt langt fram før Moss kan kalle seg en sykkelby. I dag er sykkelandelen i Moss og Rygge på fire prosent. Miljø og samferdselsutvalget i Moss (MISA) har nylig vedtatt en sykkelplan, med et mål på åtte prosent sykkelandel innen 2023.

Rådmannen innstilte på en 20-prosentmålsetting innen 2028, men Jørn Wille (H) mente at det var for langt tidsperspektiv. Han fikk med seg flertallet på et forslag om et delmål åtte prosent innen 2023, samtidig som målet om 20 prosent sykkelandel innen 2028 blir opprettholdt.

Det mest overraskende er at samtlige partier, med unntak av Frp, går inn for disse ambisiøse målene. Men de siste årene er det gjort et grundig, faglig arbeid for å etablere en felles sykkelplan for Moss og Rygge. Årsaken til den sterke satsingen på nye sykkelveier er først og fremst å minske utslipp av klimagasser. I sykkelplanen for Moss heter det at « ... det overordnede målet er å redusere bilbruk og øke andel reisende som går, sykler eller bruker kollektivt transportmiddel».

I den forbindelse er det viktig å se på satsingen om bedre sykkelforhold sammen med tilbudet for bedre kollektiv transport i Moss.

Busstilbudet må bli mer attraktivt. Det må legges opp til flere bussruter der folk bor, og det må bli billigere billettpriser. Blir dette dyrt å gjennomføre? Ja, selvfølgelig. Men det vil jo ha store kostnader å gjennomføre «det grønne skiftet».

Når det settes opp hårete mål for å øke andelen syklister, må alle politiske myndigheter sikre finansieringen av både sykkelveier og et bedre kollektivtilbud. For det er ikke praktisk mulig å få en stor andel innbyggere i alle aldre til å sykle året rundt. Det er ikke lett å sykle i snøvær eller når det er glatt på veiene. Folks helse spiller inn. Mange stigninger i gatebildet er en hindring, og bilen er alltid et lettvint alternativ.

Redusert bilbruk forutsetter mer enn gode sykkelveier; det forutsetter også et betydelig bedre busstilbud.

Mer fra: Debatt