Debatt

Black Box, stipend og fakta

Prinsippet om armlengdes avstand er helt grunnleggende for Kulturrådets stipender.

Sara Baban (t.h.) har spionert i buskaset på vestkanten i noen måneder da Ketil Lund plutselig dukker opp i stykket «Ways of Seeing». FOTO: BLACK BOX
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

«Stipender i millionklassen». Hvilket signal sender det at tre av kunstnerne bak stykket «Ways of seeing», som ble vist på Black Box Teater, har fått stipend fra staten dagen etter at Wara trakk seg som justisminister, spurte NRK i Nyhetsmorgen fredag. NRK valgte å stille spørsmålet før kritiske stemmer hadde meldt seg. Kanskje for å skape en debatt om stipendtildelingen og tidspunktet?

I den anledning kan det være greit å påpeke noen fakta. For det første: «Stipend i millionklassen» er å ta hardt i. Om du legger sammen totalsummen de tre kunstnerne har fått for flere år framover, blir summen 2,7 millioner. Det er millioner, ja. Men tildelingen betyr egentlig at Pia Maria Roll, Sara Baban og Hanan Benammar mottar 268.000 kroner i året i henholdsvis fem, to og tre år framover. Hadde ikke støyen rundt stykket bidratt til et sterkt søkelys på de tre kunstnerne, ville neppe noen leet på et øyelokk. Tildelingene ligger på et helt ordinært nivå for kunstnerstipender. Roll, som får stipend over lengst tid, er i selskap med en rekke andre kunstnere. Det er dessuten ikke første gangen Roll mottar stipend.

Kan tildelingen ses på som en hilsen fra Erna, spørres det i NRKs studio. Bakteppet med at kunstnerne ble anmeldt for å ha krenket privatlivets fred, og anklagene fra politisk hold, gjør det kanskje fristende å stille dette spørsmålet. Det hadde jo vært en spennende vending. NRKs kulturkommentator, Agnes Moxnes, avviser dette, helt korrekt. Det er ikke politikerne som bestemmer hvem som skal få stipend fra staten.

Prinsippet om armlengdes avstand er helt grunnleggende for Kulturrådets stipender. Tildelingene bygger på kunstfaglige vurderinger fra fagfolk, fordi politikerne ikke skal opptre som smaksdommere i maktapparatet. Det er dette prinsippet som har gjort Erna Solbergs pekefinger mot kunstnerne så problematisk. All informasjon i denne lederartikkelen har NRK også formidlet. De bare la til noen ladede spørsmål, og tok med formuleringer som «millionklassen». Det gjør noe med inntrykket som skapes og hvordan saken bringes videre.