Debatt

Jødehets i kristen regi

Kommentar til innlegget «Det Omar burde forstått» 5. mars.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Jeg må innrømme at det gjorde et sterkt inntrykk på meg, da jeg nylig leste den kjente jødiske forfatteren Ephraim Kishons skildring av sin egen oppvekst i Budapest på begynnelsen av 1930- tallet. Som eneste jødiske gutt i sin klasse fikk han klar beskjed fra sine kristne medelever om at han ikke fikk være med på juleforberedelsene fordi det var jødene som drepte Jesus i påsken. Alle som kjenner historien vet at dette ikke bare var noe ungarsk fenomen. I det kristne Europa har det vært en rekke blodige jødeforfølgelser (pogromer) som kulminerte i det nazistiske holocaust under den 2. verdenskrig med den samme begrunnelsen, nemlig at jødene var skyld i at Jesus ble korsfestet.

Intet er mer feil og fullstendig historieløst. Palestina var ved tidsregnings begynnelse en okkupert provins i utkanten av det romerske verdensriket. Pontius Pilatus nølte, i likhet med de øvrige romerske landshøvdingene, aldri med å ta livet av enhver som kunne mistenkes for å være i opposisjon mot det romerske styret. Den jødiske historieskriveren Josefus skriver summarisk om forholdene på Jesu tid, at «Judea på den tiden var fullt av opprørere som kalte seg konger, men disse ble tatt til fange av romerne og henrettet».

Jesus fra Nasaret ble juridisk sett offer for et justismord, anklaget nettopp for å ha kalt seg «Jødenes konge». Lukas nevner også i Apostelgjerningene 5, 36- 37 navnene på to andre, Teudas og Judas fra Galilea, som i likhet med Simon bar Giora under oppstanden i år 70 og Bar Kohba (Stjernesønnen) i 135 proklamerte seg som Messias som med Guds hjelp var forventet å legge alle Israels fiender til skammel for Guds føtter (Hebr. 1,13).

I mellomtiden gikk kristendommen sin seiersgang i de største byene i det romerske verdensriket. Her fylte den nye religionen tomrommet etter at folk flest hadde mistet troen på de gamle greske og romerske gudene. Ja vi kan trygt si at kristendommen oppsto i det som Paulus kaller «tidens fylde» (Gal 4,4).

Hvorfor fikk så jødene ifølge evangeliene skylden for å ha korsfestet Jesus? Jo, rett og slett for å gjøre kristendommen mer spiselig for det store flertallet av romerske statsborgere. Dette fikk jeg bekreftet under et foredrag på Holocaustsenteret i Vidkun Quislings tidligere residens på Bygdøy, at var den gjengse oppfatningen blant teologene både ved Menighetsinstituttet og Oslo Universitet i dag. Den samme oppfatningen deles også av undertegnede.

Mer fra: Debatt