Debatt

Visjonær byutvikling?

De siste årene er en ny bydel i ferd med å ta form. Bjørvika med Opera og Munchmusum som signalbygg. Støttet opp av Barcode på en side og Sørengautstikkeren med brygger og badepark på den andre. Tross noen voksesmerter er bydelen populær.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Dette er ikke kommet av seg selv. Først var det mange års debatt om Fjordby eller ikke. Deretter var det ramaskrik og protester mot Opera og Barcode. Oslo Høyre har vært pådriver i denne utviklingen som har krevd visjoner om å gjøre et område tilgjengelig for byens borgere gjennom å åpne byen mot fjorden.

Nå er vi kommet til et annet punkt i visjonær buytvikling for en hovedstad som fortsetter å vokse. Hele byen må tas i bruk samtidig som boligmangfold ivaretas og nye gode boområder utvikles. Det handler om transformasjon som vi blant annet ser hele veien oppover Groruddalen. Det handler også om å legge til rette for videreutvikling av gode kommunikasjonsløsninger over hele byen.

Oslo Høyre tror det er mulig, ønskelig og klokt å bidra til en byutvikling som stimulerer etablering av gode lokalsamfunn over hele byen. Som i andre store byer betyr dette lokale sentra i øst, vest, nord og sør. Ikke bare i Sentrum.

Se for dere T-banen i London. Circleline går rundt hele sentrum, med en rekke andre linjer som supplerer og utfyller kommunikasjonsbehovet i alle retninger. Vi har fått Ringen i Oslo. Den er et skritt i utviklingen av et helhetlig kollektivtilbud i det som er i ferd med å bli en millionby. Det neste skrittet er ytterligere utvidelse av T-banenettverket.

De nye stasjonene Oslo Høyre foreslår, vil gi bedre tilbud til hele byen. Gjennom effektiv overgang mellom T-banelinjer får man et bedre kollektivtilbud enn når man skal bytte fra buss til bane til trikk. Et T-banenett som dekker hele byen slik Oslo Høyre foreslår blir dermed ikke bare en avlasting av dagens sentrumstunnell og et tilbud for de som bor i indre by, men det gjør fleksibiliteten og attraktiviteten til T-banen bedre for hele byen.

Mer fra: Debatt