Debatt

Follobanen - Bestilt kaos

Gitt de utfordringene BaneNOR SF allerede hadde skulle dette prosjektet vært organisert helt annerledes. Man skulle kjørt på SIKKERHET for gjennomføring mht leverandørvalg. Hvor mye Samferdselsdepartementet og Kjetil Solvik Olsen/Jon Georg Dale er å klandre er det for politikerne å diskutere. Alle BaneNORs omorganiseringsoppgaver ALENE under "Jernbanereformen" burde sendt varsler til fagdepartementet at her kan det være fare på ferde mht gjennomføring av OPERATIVE oppgaver.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I prestisjeprosjektet Follobanen har mye gått galt.

- Forsinkelse

- Fordyrelse

- Konkurs hos sentral leverandør ... italienske Condotte

- Anbudsfeil: Skanska får 275-300 Mkr i erstatning

Slik MÅ det gå når:

- Organisering

- Ledelse

- Kompetanse

- Kostnadskontroll

- Fokus

er særdeles mangelfull.

Mens BaneNOR SF står midt oppe i en omfattende omorganisering ... les "Jernabanereformen" ...  skal pretisjeprosjektet "Follobanen" gjennomføres.

Man roter med anbudet ... får en rettsak på nakken fra Skanska ... og taper 275-300 Mkr.

Den valgte tilbyder ... italienske Condotte ... går konkurs midt i løpet.

- Lærdom: NESTE GANG vil man ikke kvalifisere leverandører med så utsatt økonomi/høy gjeldsgrad.

Etter Condotte overtar  man videreføringen av prosjektet selv .... men har egentlig ikke nok folk til dette. Derfor kjøpes det inn konsulenttjenester i bøtter og spann (TU 16.1.2019):

- Halvparten av prosjektorganisasjonen er innleide konsulenter.

- 17 av 42 LEDERE i prosjektorganisasjonen er innleide konsulenter.

- Den INNLEIDE anskaffelseslederen har alene kostet 22 Mkr

Resultatet er:

- Prosjektstyringen lider

- Kostnadene øker

- Forsinkelsene øker

Gitt de utfordringene BaneNOR SF allerede hadde skulle dette prosjektet vært organisert helt annerledes. Man skulle kjørt på SIKKERHET for gjennomføring mht leverandørvalg.

Og ikke minst anbudsmessig på TOTAL-entreprise.

Dette er egentlig elementært for en orgasjon å vurdere EGEN ledelseskapasitet for store NYE oppgaver. Og deretter velge leverandørstrategi.

For Follobanen har det meste gått galt.

På mange måter er dette bestilt kaos.

Hvor mye Samferdselsdepartementet og Kjetil Solvik Olsen/Jon Georg Dale er å klandre er det for politikerne å diskutere.

Departementet har ihvertfall uhemmet gitt BaneNOR en nærmest uendelig strøm av ledelsesoppgaver under den såkalte "Jernbanereformen" ... oppsplittingen av selskapet i en rekke nye selskaper.

Disse omorganiseringsoppgavene ALENE burde sendt varsler til fagdepartementet at her kan det være fare på ferde for gjennomføring av OPERATIVE oppgaver.

Skudenshavn  6. februar 2019

Jan Marton Jensen

Mer fra: Debatt