Debatt

Elever som sliter skal få bedre oppfølging

Fraværsgrensen har vært bra for alle elever, også for de mest utsatte elevene.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Hege Ulstein skriver i Dagsavisen 30. januar at målsetningen om redusert fravær i videregående er nådd, men ikke målet om mindre frafall. Hun har visst forstått det slik at færre får karakter nå enn før fraværsgrensen ble innført. Men det stemmer ikke.

Tvert imot viser skolenes innrapporteringer til Utdanningsdirektoratet at det er flere som får karakterer og færre som slutter enn før grensen ble innført. Andelen som slutter har faktisk gått litt ned fra 4,0 til 3,8 prosent siden 2016.

Elever med høyest fravær nå er mer på skolen enn før. Det gjør det lettere å nå frem til de mest utsatte elevene. De lærer mer og det øker sjansen for at de får karakterer og fullfører. Det å være til stede, omgås andre og bli stilt krav til, er viktig for å lykkes videre i livet.

Så er det riktig at forskerne peker på en risiko for frafall for utsatte elever på sikt. Derfor er jeg glad for at Fafo-rapporten belyser dette, slik at vi kan ta flere grep. Fraværsgrensen har aldri vært ment som det eneste tiltaket for de som sliter på skolen. Å sikre at flere elever fullfører og består videregående opplæring er en av regjeringens viktigste prioriteringer. Derfor forsterker vi tidlig innsats i skolen, og vi ønsker å legge til rette for at elever med svake faglige forutsetninger skal få tilbud om forsterket grunnopplæring i videregående. I tillegg styrker vi skolehelsetjenesten.

Vi vet at årsakene til at elever dropper ut er sammensatt, det kan skyldes både faglige og psykososiale årsaker. Utfordringene elevene står oppe i kan være komplekse og kan ha startet allerede i barnehagen, og i barne- og ungdomsskolen. Derfor tar vi flere grep som kan motvirke frafall og støtte opp slik at flere fullfører og består.

Regjeringen har satt i gang forskningsprosjekter for å få mer kunnskap om hvilke tiltak som virker mot frafall. Regjeringen har også innført plikt til samarbeid i overgangen barnehage-skole og plikt til samarbeid mellom skole og andre kommunale tjenester for å sikre god oppfølging av elevene.

I Granavolden-plattformen har regjeringen varslet tettere oppfølging av elever som står i fare for å falle ut av skolen, og mulighetene til å ta opp igjen fag for elever som mangler grunnlag for karakter skal utvides.

Fraværet i videregående er redusert med 20 prosent etter innføringen av fraværsgrensen.

Vi beholder fraværsgrensen, og setter samtidig inn andre tiltak for å styrke læringsmiljøet for de som trenger det mest. Det blir litt som å slå på lyset og oppdage at rommet er rotete. Løsningen er ikke å slå av lyset. Det er best å beholde lyset på, mens vi ordner rommet sammen.

Mer fra: Debatt