Debatt

Fjern virksomheters skattefradrag for særlig høye lønninger.

Lederlønninger i internasjonale foretak har forlengst nådd helt uakseptable nivåer. Norske topplønninger kommer etter. Er det mulig å bremse utviklingen?

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I dag er det fullt skattefradrag for virksomhetenes lønnskostnader uansett.
Etter skattelovens § 6-1, 1 ledd kan en virksomhet kreve fradrag i bruttoinntekten for "kostnad som er pådratt for å erverve, vedlikeholde eller sikre  skattepliktig inntekt." Virksomhetenes kostnader til ansattes lønn omfattes av denne retten til fradrag uten begrensninger.

120 ganger gjennomsnittslønnen 

Blant annet i USA og UK ser vi at topplederes lønninger inkl. bonuser mv. når stadig nye høyder: I en del tilfeller kan det dreie seg om lønninger pr. år på mange hundre millioner og i spesielle tilfelle mye  over en halv milliard norske kroner. I følge et oppslag i "The Guardian" denne måneden utgjør  månedslønnen for toppsjefer i selskapene på London-børsen (FTSE 100)  120 ganger mer  enn gjennomsnittslønnen for en heltidsansatt arbeider.

Norske daglige ledere

I følge en oversikt offentliggjort av DN.no for 2017 var høyeste lønn for en daglig leder i Norge kr. 57,4 millioner. Siden 2014 har vedkommende mer enn doblet lønnen som da var 22 millioner.  Beløpet omfatter lønn,bonus og utbetalte aksjeopsjoner. På listen finner man ialt 100 daglige ledere med lønner mv. på over kr. 5,9 millioner , 28 av disse har en lønn på mer enn 10 millioner. I virkeligheten er dette bare en del av bildet.

En skadelig utvikling

Det er en nokså bred enighet om at en videre utvikling i denne retning er uønsket. I ord er det mange politikere og andre fra ulike partier som bekjenner seg til verdien av at forskjellene  i Norge "ikke blir for store" og ser på dette som et kvalitetstegn ved det norske samfunnet. Men det skorter utvilsomt på handling. Den senere tids endringer i skatte- og avgiftssystemet trekker i motsatt retning.Selv om ulikheter i lønn bare er en del av denne problemstillingen er den slett ikke uviktig. I offentlig sektor har politikerne mulighet til å bremse en utvikling man finner uheldig.I private virksomheter  er dette helt ut overlatt til eierne gjennom styrene. Av en rekke grunner er kreftene som holder igjen på toppledernes lønnsutvikling i private foretak begrenset.Etter regnskapslovens § 7-31b plikter store foretak  å opplyse i noter til regnskapet om godtgjørelse mv. til sine ledende ansatte m.fl. At denne informasjonen er åpent tilgjengelig er positivt , men slett ikke tilstrekkelig til å medføre noen særlig forskjell.

Hva kan gjøres ?

En regel om at retten til skattefradrag bortfaller for særlig høye lønninger vil derimot kunne ha en bremsende effekt. Forslaget tilsikter  at virksomhetene skal  betale skatt av den del av lønnene som overstiger terskelnivået, mens  hele  beløpet i dag er fradragsberettiget. Forskjellen utgjør 22% selskapsskatt.   Gjennomsnittlig årslønn for en heltidsansatt arbeidstaker i Norge i dag er ca kr.550.000,- . Terskelen for fradragsrett kunne settes til f.eks. ti ganger dette beløpet ,dvs.  kr. 5,5 millioner. Alt utover 5,5 millioner unntas fra retten til skattefradrag. Evt. kan det legges inn en justeringsmekanisme relatert til årlig endring i konsumprisindeks eller norsk lønnsutvikling for å sikre at nivået opprettholdes over tid.

Cand. jur. Kjetil Bull

Tidligere advokat/juridisk direktør i Coop Norge SA

Mer fra: Debatt