Debatt

Reverseringspartiet Høyre

Oslo Høyres budsjettforslag er en tidsreise tilbake til oppslag om kutt og stoppeklokkevelferd.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Om Høyre hadde fått bestemme ville dette blitt reverseringsåret 2019. På budsjettmøtet i bystyret før jul fremmet Høyre et alternativt forslag til budsjett 2019 som nesten bare handlet om at de vil reversere det rødgrønne byrådets satsninger. Om meningsmålingene snur og Høyre vinner valget i september, bør de utnevne en egen reverseringsbyråd siden det stort sett er det Høyres politikk for Oslo nå handler om.

Forskjellene mellom Høyre og det rødgrønne byrådet i Oslo ble på siste bystyremøte før jul svært tydelig. Det er forståelig at Høyre savner tiden før kommunevalget i 2015 da de selv hadde byrådsmakt sammenhengende i 18 år, men tiden går videre og nye tider krever ny politikk. Høyre vil fjerne den moderate eiendomsskatten for boliger. Resultatet er en tidsreise tilbake til oppslag om kutt og stoppeklokkevelferd.

Velferdskutt

Regningen for skattekuttene sender Høyre til vanlige barnefamilier over hele byen. Øverst på lista er et kutt på 164 millioner i gratis aktivitetsskole til alle byens førsteklassinger. Hvis Høyre hadde flertall ville det gitt 12.000 barn 22.000 kroner mer i utgifter i år. Før ordningen med gratis aktivitetsskole deltok 30 prosent av elevene ved Mortensrud skole mot 92 prosent etter at det var gratis. På Berg skole i bydel Nordre Aker deltok 99 prosent uten gratisordningen. Konsekvensen vil være at færre fra områdene som burde ha høyere deltakelse deltar.

Høyre foreslår også solide millionkutt i bydelenes budsjetter. Dette er rett tilbake til dagene før det rødgrønne da bydelene stort sett handlet om å administrere kutt på vegne av det blå-blå høyrebyrådet i hundremillionersklassen. Dette får konsekvenser for velferdstjenesten som tilbys befolkningen særlig innen barnehager og eldreomsorg.

Usikkerhet om pensjoner

Høyre skaper også usikkerhet for fremtidens pensjoner ved å i praksis omgjøre finansieringen av pensjoner til lån fordi man utsetter å gjøre innskudd i premieavsetningsfondet på 250 millioner kroner. De budsjetterer også med innsparing fra en pensjonsreform på 34 millioner kroner som ikke kan gjennomføres i 2019 på grunn av regler om forhandlinger om pensjonsbetingelser med partene i arbeidslivet. Det er fullstendig urealistisk og et tidlig varsel om at Høyre nok en gang anser arbeidstakeres pensjon som en salderingspost for en slankere kommune.

Kutter viktig buffer for sosialhjelp på 50 millioner kroner som er ment å være en sikkerhet i budsjettet i tilfelle kommunens sosialhjelp overstiger avsatt budsjett. Dette er midler som går til noen av de mest basale tingene mennesker i Oslo har behov for som mat, bolig, helsehjelp og livsopphold. Det er krevende å beregne hvor mye dette kommer på hvert år og det er uansvarlig å regne med og ombudsjettere en slik sikkerhet i budsjettet på et område som fortjener at kommunen budsjetterer med den usikkerheten som naturlig spiller inn i det levde liv.

Høyres budsjett kutter også i byrådets satsning på «Nye familier» med 8 mill. Nye familier er en ordning som skal sikre hjemmebesøk til førstegangsforeldre og de som får barn i Norge for første gang, fra svangerskapsuke 28 til barnet er to år. Kuttet vil avlyse at ordningen utvides til bydelene Nordstrand, Gamle Oslo, Grorud og Alna.

Søppel på anbud. En elementær kommunal tjeneste som må fungere er henting av søppel. Villigheten til å privatisere løsninger i Oslo er velkjent hos Høyre, men at partiet også er villig til en reprise selv der det endte i skandale er bekymringsverdig.

Planlegger ikke for framtida

Utover alt dette er det i tillegg kutt i klimasatsninger som vil ramme arbeidet som nå har gitt Oslo den reneste luften som er på 10 år og kampen for å kutte i CO2-utspill. På toppen av kransekaka kommer også uansvarligheten som ligger i å budsjettere med kutt i kjøp av tomter til skoler som Høyre allikevel stemmer for at skal bygges i skolebehovsplanen. Selv om dette ikke er velferdskutt, er det kutt som rammer velferdsoppgaver som krever god planlegging og en ansvarlig budsjettering. Høyres budsjettforslag er uansvarlig gjort opp, men viser med all tydelighet at mer igjen til de som har mest fra før skal finansieres av velferdskutt til vanlige mennesker. Et rødgrønt byråd vil heller prioritere gode tjenester som kommer alle byens innbyggere til gode og da er en moderat eiendomsskatt som i dag et bedre alternativ enn kuttpolitikk vi fortsatt husker fra det blåblå byrådet.

Mer fra: Debatt