Debatt

Full stopp i bomringen

Biogass er kortreist, fornybart og et av de beste konseptene for sirkulær økonomi. Men klimagassreduksjoner opp mot 200 % stopper i bomringen!

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Det enkleste er det beste heter det, vel tydeligvis ikke ved valg av insentiver for biogass som drivstoff i by- og regiontransport.

I mars 2019 skal Oslopakke 3 vedtas og vi har en unik mulighet til å utnytte funksjonaliteten til bomsystemene. Overordnet politikk og mål i Oslopakke 3 er at forurenser betaler. Her ligger muligheten for økt bruk av avfall som drivstoff. El-bilsatsingen er en suksess for miljøet. La oss videreutvikle suksessen ved bruk av biogass som drivstoff for tungtransport, og ikke stoppe ved bomsystemene.

I Norge samles matavfall, avløpslam og «organisk» avfall i anlegg for produksjon av biogass. Denne biogassen brukes som drivstoff til veitransport, og restene brukes som gjødsel til landbruk og jordforbedring. I dag kan ca. 10 % av drivstofforbruket i Norge erstattes med biogass, men inkluderer vi avfall fra havbruk, skogbruk, landbruk og industri, er potensialet 20 % av norsk drivstofforbruk. Det vil si tilsvarende en milliard liter drivstoff årlig.

Biogass er kortreist, fornybart og et av de beste konseptene for sirkulær økonomi, så hvorfor skal rigid bruk av bompenger få bremse eller til og med stoppe utviklingen?

Markedet for biogass i Norge er flåtekunder som kjører gods- og persontransport. Buss og renovasjonsbiler, som representerer ca. 1500 kjøretøyer, er i gang med en omstilling gjennom offentlige anskaffelser, men det går langsomt. Det er langt igjen for å kunne utgjøre den signifikante forskjellen som biogass kan bidra med. Transportindustrien er opptatt av gode miljøløsninger som kan konkurrere med fossilt drivstoff, men lav forutsigbarhet og mangel på insentiver som kan styrke det bærekraftige drivstoffet gjør at potensialet ikke forløses.

I transportindustrien er bompasseringer en betydelig driftskostnad, faktisk opp mot 90.000 kr per måned per kjøretøy. Den enkle og funksjonelle løsningen er fritak for eller reduserte bomsatser for kjøretøy som bruker biogass som drivstoff. Det vil kunne fremme en betydelig bruk av biogass som drivstoff, gi de private transportaktørene forutsigbarhet og forbedret økonomi. Vinneren blir miljøet.

En slik utvikling gir også lokal verdiskaping i mange ledd og industriell vekst i Norge. Bare på Østlandet har Avfall Norge antydet ca. 3300 permanente årsverk og opp mot 5 milliarder kroner i årlig verdiskaping ved å satse stort på biogass, i tillegg kommer også engangseffektene av utbyggingen.

El-bilsatsingen er en suksess. Vi må bruke Oslopakk e 3 til å videreutvikle suksessen ved bruk av biogass som drivstoff.

Mer fra: Debatt