Debatt

Nye parkeringsregler truer jobber i bydelene

Oslo trenger flere – ikke færre – arbeidsplasser innen handel.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I 2016 var arbeidsledigheten over 20 prosent i enkelte bydeler i Oslo øst. Men, med nye butikker og utvidelser passerte vi 63.000 arbeidende innen handel i Oslo i fjor, noe som har fått arbeidsledigheten ned. Dette er nå i fare. Nye regler som vil kutte antall parkeringsplasser med 60–90 prosent kan utsette investeringer i bydelene i hundremillioners-klassen.

Oslo bystyre skal snart vedta nye regler for parkeringsplasser. Det vil si – bystyret skal sette grense for hvor mange parkeringsplasser det skal være lov å bygge – enten du skal bygge et rekkehus, en skole, en fotballbane og ikke minst om du skal bygge en butikk eller bygge ut senteret i bydelen.

Forslaget som ligger på politikernes bord fra byråkratiet legger opp til at det skal kuttes 60–90 prosent av antall parkeringsplasser ved nye utbygginger eller ved ombygging som utløser ny regulering.

OHF representerer flere tusen butikker som drives rundt omkring i hele Oslo, fra nærbutikken til større sentre. Oslo Handelsstands Forening ønsker primært tre ting: Vi ønsker å utvikle områdene hvor det handles til attraktive torg og gater, der folk ønsker å oppholde seg og gjerne besøke handelssteder og serveringssteder. Vi ønsker at handelslekkasjen ut av bydelene ikke skal bli større, men mindre – slik at flere arbeidsplasser blir igjen i Oslo. Og vi ønsker oss en siste ting, at teknologisk/organisatorisk utvikling skal telle når politikerne lager nye regler for byen.

En kuriositet i forslaget fra byråkratiet er at det legges opp til at boliger for eldre skal bygges utelukkende uten besøksparkering. Vi tror det her har gått litt for fort i planarbeidet og at forslaget derfor bør justeres.

Kampen mellom nærbutikken og kjøpesentrene

Vår aller største frykt med dette forslaget er at det vil stoppe nødvendig og positiv utvikling i bydelene som trenger vekst. Eierne av butikker og sentre med god parkeringsdekning vil ikke investere titalls millioner av kroner og ende opp med at 9 av 10 parkeringsplasser fjernes.

Da får de som vil investere og bygge bydelene i Oslo like strenge regler som gårdeierne langs Karl Johan. Det vil stanse mye av den positive utviklingen vi ser på viktige knutepunkter som har en aldrende bygningsmasse, slik som i Groruddalen, på Tåsen og på Holmlia. Disse områdene har en bygningsmasse fra en annen tid som fortjener renovering, og som i dag ikke har løsninger med lading for nullutslippsbiler, eller gode alternativer for pendlerparkering og bildeling.

Hvis vi ikke endrer og tilpasser forslagene nå mens vi kan, vil det derfor på sikt kunne tvinge handlende ut av Oslo, kanskje til storsentrene i Akershus, men verre – øke harryhandelen til Sverige.

Tiltak for å bedre handelen

Undersøkelser gjort av OHF viser at viktige kundegrupper for nærbutikken trenger bil når de handler matvarer. De behøver ikke å bruke fossilbil – men snarere gå over til el-bil og andre utslippsfrie kjøretøy. Men uansett vil handleturen trenge et kjøretøy som gjør dem mobile. Dette gjelder enda mer om det skal handles inn på ulike steder – møbler ett sted, jernvarer et annet sted og matvarer et tredje sted. Omsetningstall fra dagligvarehandelen bekrefter at gjennomsnittskjøp i dagligvareforretninger på kjøpesentre, er tre ganger større sammenliknet med forretninger uten parkeringstilbud lokalt.

Nye knutepunkt trenger også de mindre spesialforretningene for å gi et godt vareutvalg utenom dagligvare. Økonomien i spesialforretninger forutsetter etterspørsel fra og tilgjengelighet for tilreisende kunder fra andre bydeler i tillegg til kortreiste kunder.

Derfor foreslår vi at butikker og sentre som aktivt reserverer og bygger ut infrastruktur for bil-lading til nullutslippsbiler, må belønnes. OHF ønsker også at Oslo-politikerne gir oss et regelverk hvor det lønner seg å bygge parkeringsplasser utover det som er foreslått i dag, dersom disse settes av som oppstillingsplass for bildeling.

Vi kan slutte oss til at regelverket skal bli strammere enn det tidligere har vært, og at veksten i Oslo må tas med kollektivt, gange eller sykkel. Men skal politikerne ha næringslivet med seg må det tas gradvis og ikke med endringer som ikke kan beskrives på en annen måte enn dramatiske.

Mer fra: Debatt