Debatt

Fra underdog til ønsket mediehus

Det kom en epost fra vår hovedeier til alle ansatte tirsdag kveld. For oss i Mediehuset Dagsavisen var nyheten stor, og den bekreftet også hvor langt vi har kommet med en snuoperasjon som få ga oss gode odds for å lykkes med.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

For dem som har fulgt med på medienyheter, vet man at det har rast mange diskusjoner rundt mediekonsernet Mentor Medier det siste året. Det har da dreid seg om avisen Vårt Lands tradisjonelle posisjon i det som var et kristent mediehus. Men så kom det en epost om oss, avishuset man sjeldnere har snakket om og som i praksis har vært til salgs siden 2014.

«Mentor Medier har hatt en styresamling 3. – 4. september. På denne samlingen var det blant annet en drøfting av Mentor Mediers strategi. Og i den sammenheng var det også en egen sak om Mediehuset Dagsavisens plass i Mentor Medier. Styret er opptatt av å videreutvikle publikasjonene som vi har i konsernet. Mentor Medier ønsker å fremme publisistisk kvalitet og mangfold. Vi skal ha en konsernstruktur som sikrer den enkelte virksomhets verdimessige og ideologiske særpreg, samtidig som virksomhetene står sterkere sammen enn hver for seg. Ut fra dette ønsker Mentor Medier fortsatt å eie og videreutvikle Mediehuset Dagsavisen som en viktig del av konsernet, og mener at Dagsavisen passer godt inn i den strategiske tenkningen. Dagsavisen har hatt en spennende og god utvikling, og vi ønsker å legge til rette for at Dagsavisens positive utvikling kan fortsette», skrev selskapets konsernsjef om styrets beslutning.

Det er åtte år siden jeg gikk løs på Dagsavisen-prosjektet. Vi skulle snu endeløse driftsunderskudd, samlet over 75 millioner kroner siden navneskiftet fra Arbeiderbladet på 90-tallet, og samtidig gi oss en ny og offensiv strategisk retning. I tillegg måtte vi bli mindre sårbare for endringer i pressestøtteordningen og skape oss stor nok leser- og kommersiell etterspørsel til at vår fine avistradisjon kunne videreføres inn i en digital tidsalder. Det var altså mange utfordringer som måtte løses.

De ansatte brettet opp ermene og sammen snudde vi økonomien. I dag er fasiten at vi går med noen millioner i pluss på driften hvert år. Årets resultat blir trolig bedre enn det har vært på rundt 25 år. Underveis har vi redusert pressestøttebehovet, og vi har etablert en helt ny driftsmodell for konkurranseutsatte aviser. For dere lesere viser dette seg gjennom at det i dag finnes Dagsavisen-utgaver som gir lokal aviskonkurranse i Oslo, Buskerud og Østfold samt at vi kunne berge Rogalands Avis fra konkurs for fire år siden. Det er også grunnen til at meningsstoffet og analysene til Hege Ulstein, Arne Strand og alle våre gode kommentatorer nå når ut til halvannen million unike brukere per måned. Vi tør påstå at vi er bedre posisjonert for en digital framtid enn alle andre tradisjonelle nisjeaviser. Mange dager er vi ti ganger større digitalt enn dem vi normalt har sammenlignet oss med på papir.

Det betyr ikke at vi ikke har fått nye utfordringer på veien. I 2014 kom den kanskje største. Da ble det bestemt av vår hovedeier Mentor Medier at vi trengte et nytt langsiktig eierskap og at vi ikke kunne regne med økonomisk støtte til investeringer eller nye satsinger fra vår største eier. Mentor Medier anså seg ikke som riktig eier for å lede Mediehuset Dagsavisen gjennom den neste, offensive fasen.

Å finne trygge, langsiktige eiere i dagens mediemarked er ingen enkel oppgave. Denne uka kunne vi likevel presentere Mentor Medier-styret for konkrete og gode alternativer, som ville gitt Dagsavisen-familien muligheten til å samarbeide med langt større aktører enn dem jeg har sett spekulert rundt som budgivere i andre medier. Stilt overfor dette veivalget var det altså at vår hovedeier tok beslutningen om at Mediehuset Dagsavisen i praksis likevel ikke er til salgs.

Dette har vært en beslutning tatt med positiv motivasjon. Man sier ikke dette fordi man ikke finner andre som vil eie, men fordi man heller vil eie Mediehuset Dagsavisen og satse selv på våre strategier og visjoner. Beslutningen om at vi nå er et ønsket mediehus var kanskje naturlig gitt vår gode utvikling, men jeg må innrømme at det likevel var en fin bekreftelse å få gjennom styrevedtak hos vår hovedeier. Nå gleder vi oss til at vi sammen skal få større arbeidsro til å fokusere på den viktigste jobben, nemlig å skaffe enda flere digitale lesere, abonnenter og annonsekroner.

For noen er dette kanskje ingen stor nyhet. For oss som har jobbet og slitt for dette avisprosjektet, betyr det likevel uendelig mye at vi nå ikke skal trenge å bekymre oss for usikkert eierskap. Og for leserne betyr det at vi kan posisjonere oss for å nå ut til enda flere og påvirke samfunnsdebatten enda mer.

Mer fra: Debatt