Debatt

Når matindustriens interesser trumfer folkehelsen

Mens markedsføring av tobakksprodukter er strengt regulert er det dessverre fritt frem for matindustrien å påvirke nordmenn til å spise mer av den usunne maten.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Norges meierigigant Tine har nylig lansert en omfattende og sannsynligvis svært kostbar reklamekampanje for smør, rømme og fløte. Kampanjen vil spres gjennom flere kanaler og vare i mange måneder. Dette i tillegg til at meieriindustriens markedsføringsorgan melk.no, eller opplysningskontoret for melk og meieriprodukter, helt siden 1936 har drevet generisk reklame, i disse dager blant annet gjennom kampanjen «Vanlig mat er bra nok», underforstått at meieriprodukter er bra nok.

Dette skjer samtidig som både norske og internasjonale helsemyndigheter råder befolkningen å spise mindre av fete meieriprodukter. Meieriprodukter er hovedkilden til mettet fett i norsk kosthold. Omtrent 80 prosent av nordmenn spiser for mye mettet fett, og det å redusere inntaket av mettet fett er et eget mål i statens Handlingsplan for bedre kosthold 2017–2021. Kunnskapsgrunnlaget til kostrådene fra 2011 peker også på at meieriprodukter kan ha negative helseeffekter. Det samme gjør blant annet de nye kostråd i Belgia fra 2017. Oppsummert vitenskap ved verdens største kreftforskningsorganisasjon foreslår at meieriprodukter kan øke risiko for kreft i prostata.

Usunt kosthold tar, etter tobakksrøyk, flest liv for tidlig, ifølge rapporter fra Folkehelseinstituttet, og påfører mye sykdom, lidelse og milliardutgifter. Også ifølge Global Burden of Disease, verdens største folkehelseundersøkelse i regi av Verdens helseorganisasjon, er kosthold en av de fire viktigste globale påvirkbare risikofaktorene for ikke-smittsomme sykdommer som kreft, hjerte- og karsykdommer (hjerteinfarkt og hjerneslag) og diabetes type to.

Mens markedsføring av tobakksprodukter er strengt regulert er det dessverre fritt frem for matindustrien å påvirke nordmenn til å spise mer av den usunne maten. Dette gjelder dessverre ikke bare meieriindustrien.

Matindustriens interesser skal ikke veie tyngre enn liv og helse. Staten bør legge til rette for at det blir enklere for folk flest, og ikke bare de mest helsebevisste, å spise sunt. Det er på tide at helsemyndighetene og matinteressentene snakker sammen for å legge en felles strategi som er til fordel for folkehelsen, før det er for sent.