Debatt

Oslo må bli bedre for fotgjengere!

Det har vært en stor satsing på Oslo som sykkelby. Nå er det på tide at fotgjengerne får like stor oppmerksomhet.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Å gå er bra for helsa, miljøet og lommeboka. Uansett hvordan vi beveger oss rundt er de aller fleste av oss fotgjengere en eller flere ganger i løpet av en dag. Likevel har gange fått minimalt med politisk oppmerksomhet i Norge. Internasjonalt er det en fotgjengerbølge, hvor byer kappes om å være kule, kreative og tilrettelagt for fotgjengere. Så hva er det som kreves av en by for å være tilrettelagt for fotgjengere? Ifølge byplanleggeren Jeff Speck er det fire ting som må til. Det må være trygt, praktisk, komfortabelt og spennende å være fotgjenger. Hvordan kan så Oslo bli en bedre by for fotgjengere?

Trygghet handler om mye mer enn størrelsen på fortauet og antall fotgjengerfelt. Jo flere folk som aktivt bruker byen, jo tryggere vil den oppleves. Lysløyper med gatelys gjør det tryggere å bevege seg om kvelden, spesielt for kvinner.

Norske vinterforhold gjør at is og snø gjør det vanskelig for fotgjengere, og spesielt eldre kvier seg for å gå ut. Skal du frem med barnevogn eller rullestol er du avhengig av god brøyting. For at barn skal gå eller sykle til skolen er det helt avgjørende at skoleveien er trygg. I juni demonstrerte elevene ved Tøyen skole for en tryggere skolevei. Byrådet er positive til innføring av trafikkfrie gater rundt skolene, såkalte hjertesoner. Dette arbeidet må komme i gang snarest, samtidig som fartsgrensene bør settes ned i områder hvor barn ferdes.

Hjernen vår trenger variasjon, derfor må det også være spennende å gå. De nye veggmaleriene på Tøyen er et eksempel på dette. Over hele byen er det satt opp benker, blomsterkasser, sykkelstativer og ulike former for kunst. Langs fjordbyen kan du se alt fra isbading om vinteren, konserter, markeder og yogakurs. Med operaen, det nye hovedbiblioteket og Munch-museet vil sentrum flyttes mot fjorden.

I dag fungerer imidlertid Nylandsveien som en stygg barriere mellom Grønland og Bjørvika. Dersom vi river den vil vi kunne gjenåpne Akerselva, og knytte Grønland og Tøyen tettere til fjorden. Selv om dette skulle bli en realitet vil det ta lang tid før det skjer. Derfor bør det gjøres noen midlertidige tiltak for å gjøre området under broa mer trivelig, for eksempel ved hjelp av graffiti, lys og beplantning.

Skal vi få til en mer fotgjengervennlig by trengs det langsiktig planlegging. Til våren skal det komme en gåstrategi til bystyret. En slik strategi bør inneholde tiltak som gjør det trygt, praktisk, komfortabelt og mer spennende å gå. Å stimulere til mer gange er svaret på en rekke av de utfordringene vi har knyttet til helse og miljø. Det vil også bidra til en mer eldrevennlig by og en mer barnevennlig by. I tillegg er fotgjengervennlige byer verden over ansett som de mest attraktive byene. Så hva er det vi venter på?

Mer fra: Debatt