Debatt

Ikke for sent å snu

Er Skådalen skole for døvblinde et kommunalt eller statlig ansvar?

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Stortinget vedtok i 2011 ved stortingsmelding nr. 18 at staten ikke skal drifte spesialskoler. Dette skulle anses som en kommunal oppgave. Skådalen skole for døvblinde ble i den samme meldingen beskrevet som så særskilt at vedtaket om kommunal overtakelse ikke skulle gjelde denne skolen. Tidligere kunnskapsminister Kristin Halvorsen uttalte at «Elevene ved skolen trenger en helt spesiell kompetanse, noe vi ikke har innsett før nå» Beslutningen om å bevare Skådalen skole som et statlig ansvar var altså begrunnet i spesialpedagogiske faglige vurderinger og som følge av ny innsikt. Det må da være grunn til å spørre hvilke endringer i de faglige vurderingene som ligger til grunn all den stund Kunnskapsdepartementet nå i lengre tid har arbeidet for at Oslo kommune skal overta skolen, og er i forhandlinger med kommunen om innretningen på overføringen fra statlig til kommunalt ansvar?

Dette er en særdeles dårlig idé og det er mange spørsmål som både staten og kommunen må besvare i denne sammenheng. Som medlem av Kultur- og utdanningskomiteen i Oslo bystyre er jeg sterkt tvilende til at kommunen er i stand til å ivareta disse elevenes behov og sørge for den samme faglige kvaliteten som staten tilbyr gjennom Skådalen skole. Kunnskapsminister Jan Tore Sanner uttalte nylig under konferansen «Spesialundervisning som virker»: « Vi endrer ikke systemet før vi vet at vi har noe bedre for de barna som trenger det mest. Jeg har et tydelig krav før vi iverksetter endringer. Det må bli bedre enn det er» Jeg tar kunnskapsministeren på ordet og etterlyser svar på følgende:

1. Hvilke faglige vurderinger ligger til grunn for å kunne vurdere tilbudet til elevene som bedre eller dårligere?

2. Kan statsråden vise til hva som konkret vil bidra til faglig bedre kvalitet for de døvblinde elevene ved Skådalen som følge av at kommunen overtar skolen?

Skådalen skole er en kompetanseutviklende institusjon, en modellskole som fagmiljøet i hele landet drar nytte av. Kunnskapen fagmiljøet opparbeider og har opparbeidet ved skolen over mange år, kan i tillegg overføres til mennesker med andre former for funksjonsnedsettelse enn døvblindhet. Det er vanskelig å se for seg hvordan Oslo kommune skal ivareta et slikt landsomfattende oppdrag, både praktisk og økonomisk. Så langt er det fra departementet i alle fall ikke klargjort. Det som er klargjort gjennom utallige henvendelser til byrådet i Oslo er at kommunen ikke er faglig i stand til å skape en bedre faglig ramme rundt disse sårbare elvene enn det staten gjør i dag ved Skådalen. Det burde være argument nok til at kunnskapsministeren minner seg selv på sine egne ord og løfter og trekker i bremsen før det er for sent. Døvblindfødte er blant de mest sårbare i vårt samfunn. Man må gjerne forske på dem, med mål om å skape et bedre tilbud. Det man ikke kan gjøre er å eksperimentere med dem med sjanse for at tilbudet svekkes. Det er det som er i ferd med å skje i denne saken. Det er ikke verdig!

Brukerne, foreldrene og de ansatte ved skolen opplever seg heller ikke tilstrekkelig ivaretatt når det gjelder informasjon fra departementet om status og utvikling i saken. Det er også uverdig. Detter ikke noe forvaltningsorgan som bør oppleve at de har et mandat til å bidra til merbelastning for de familiene som har utfordringer nok som følge av å ha barn med så store og spesielle behov. Når foreldrene sier at de ikke opplever seg informert og inkludert i prosessen, bør departementet ta det alvorlig og sørge for inkludering uavhengig av departementets egen opplevelse av informasjonsflyten.

Til slutt, det vil overraske meg stort om utdanningsbyråd Inga Marte Thorkildsen i Oslo ikke vil kunne underskrive på min påstand om at Oslo verken ønsker dette ansvaret eller er faglig rustet til å gi et bedre tilbud enn det staten gir i dag. Så da gjenstår det bare kunnskapsministerens faglige redegjørelse.

Mer fra: Debatt