Debatt

Velkommen til cuckoo-land

Andreas «Cuckoo» Paleologos’ liv finansieres av fremtidens instrumenter. Hvordan får han det til? spør Fremtiden-spaltist Calixte Tayoro.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Musikeren Cuckoo var designer i dataspillbransjen, da han startet med animasjonsfilm gjennom å lage videoer til andre musikere. Musikken han lager og kaller «melodika», er inspirert av spillene fra hans egen ungdomstid, i åpenbar beundring for Hirokazu «Hip» Tanaka – komponist og lyddesigner bak Super Mario, Tetris, Metroid og Game Boy.

Sist jeg besøkte Andreas Paleologos i studioet hans på Grünerløkka, var i juni i fjor. Den gang kom jeg for å spørre om råd: Hva var den mest tilgjengelige Elektron-maskinen for folk som meg – med mange elektroniske instrumenter, men uten erfaring med Elektrons bokser? (Han anbefalte Analog Rytm, en trommemaskin og sampler, og noen måneder senere kjøpte jeg den nye Digitakt sampler og sequencer).

Når han for et par uker siden mottar meg på nytt, har jeg absolutt ikke inntrykk av at tolv måneder har gått. Det kan være fordi jeg har sett ham flere ganger i mellomtiden – på YouTube. Min venn Andreas er nemlig bedre kjent som Cuckoo, en YouTube-stjerne som har bygd karriere på produksjon av opplæringsvideoer som forklarer bruken av elektroniske musikkinstrumenter som OP1, Octatrack og Digitakt, altså maskinen jeg kjøpte til slutt.

Denne gang kommer jeg fordi jeg er fascinert av Elektron – en svensk startup født ved Göteborgs universitet i 1998, og som for meg forblir et mysterium og et paradoks. Mystisk, fordi Elektron er et veldig hemmelig selskap, som kommuniserer svært lite. Paradoksal, fordi hemmelighetskulturen ikke har forhindret selskapet i som Apple å bygge en base av lojale kunder. De fleste teknologiselskaper har sitt eget forum der brukerne kommer til å hjelpe hverandre. Men reisen til Electrons «elektronauts.com» starter for mange på YouTube: dit alle går for å lære om nye produkter. Slik møter fremtidige «elektronauter» – som meg – før eller senere Cuckoos videoer. Hvordan fikk han posisjonen?

«I 2009 ga jeg ut en CD», forteller Andreas selv. Slik han trodde det skulle foregå: Man gir ut en plate, og prøver å spille gigs. Det ble verken mange gigs og eller mye salg. På et tidspunkt oppdaget han YouTube, og plattformen Patreon: Abonnementsbasert crowdfunding. «Konseptet hørtes interessant ut, jeg registrerte meg og tenkte ikke så mye mer på det. Før jeg fikk min først Patreon-supporter, som ga meg én dollar per video». Inntekten oppsto av «ingenting» – snart hadde han ti supportere, så hundre.

Per i dag har Cuckoo rundt ni hundre «patrons». Hver person gir én til tre dollar per video, og han poster to eller tre videoer i måneden, noen ganger mye mer. «I dag er dette min hovedinntekt», sier Cuckoo. Han produserer hovedsakelig videoer om OP-1 av Teenage Engineering, komponerer hele låter med denne ene maskinen, og utvikler demoer hvor han forklarer til massene hva de kan gjøre med synthen sin. Selv om Elektron interesserer ham på dette tidspunktet, tiltrekker ikke utformingen av deres mest populære maskin Octactrack ham. Inntil han møter en annen Youtube-stjerne, Mr. Dataline, som lager videoer med Elektron-maskiner som er beryktet for å være vanskelige å mestre. De samarbeider på et album og blir venner. Når Elektron skal lansere en ny generasjon maskiner, har Cuckoo gjennom MR Dataline fått en venn hos Elektron.

Cuckoo er en ny type kunstner, født og i live på YouTube, men finansiert av publikum takket være Patreon og salg av digitale produkter. Dermed er han uavhengig av selskapet, men deltar i Elektrons markedsføring. Han er ikke den eneste. Via ham kommer jeg i kontakt med to andre svenske youtubere: Bo (aka BoBeats) og Carl Mikael Bjørk (av kanalen Cabinet of Curiosities). Begge er lærere og konsulenter, men lidenskap for musikk og synthesizers leder dem til å følge Cuckoos eksempel.

Bo er lærer i utdanningsvitenskap på et universitet i nærheten av Göteborg, og jobber fortsatt deltid i psykologi, lederskapstrening og konflikthåndtering. Carl Mikael underviser nå på universitet i Malmö, etter å ha jobbet tjue år som barnehagelærer. De finner denne nye aktiviteten på YouTube i musikk og teknologi givende nok til at de dedikerer lange timer: hver video tar cirka 20 timer ukentlig, som er delt i minst to dager. Og som Andreas er de også småbarnspappaer.

De er ganske representative for Elektrons kunder: musikkelskere som på et tidspunkt går lei av å lage musikk på datamaskin med mus, og ønsker mer fysisk kontakt med et kraftig elektronisk instrument. Bo oppsummerer: «YouTube gjorde visning av knapper og faders mer tiltalende enn å klikke på en skjerm med en mus.» Men i motsetning til flertallet, følger de i sitt eget tempo turen på stien som Cuckoo (32.000 abonnenter) og en annen av hans venner, canadiske Andrew Huang (1,3 millioner abonnenter). Alle er nerds og stolte av det. Bo er admin for et av de største FB-fellesskapene dedikert til synthesizere og trommemaskiner (40.000 medlemmer), og Carl Mikael et veldig aktivt medlem av elektronauts.com-forumet. Hans lidenskap for undervisning, fotografi, design, samt kunsten å fortelle historier og spille med stemmen, reflekteres i videoene: «Jeg vil at mine opplæringsprogrammer skal være nær min egen musikalske reise og kreative produksjon. Jeg lager videoer av prosessen med å lage musikk. Og for å gjøre YouTube-aktivitet bærekraftig, må du sannsynligvis finne din egen stemme. Det er ikke noe poeng å kopiere andre. Veien til suksess er å finne din egen stemme – det som er unikt.»

Digitaktbrukere venter nå på en programvare som skal legge til rette for integrering mellom Digitakt og datamaskinen. Kunngjort først i november 2017, så februar 2018, før den blir utsatt på ubestemt tid, utløser «Overbridge 2» skarp kritikk på Elektronauts brukerforum. Så når kommer den? spør jeg. Cuckoo tar seg god tid før han svarer: Jul. Jeg smiler: Jeg har fått årets første julegavetips.

Mer fra: Debatt