Debatt

Ny skolesekk med gammelt innhold?

450 millioner til den teknologiske skolesekken! Svært gode nyheter at regjeringen endelig holder løftet sitt om en satsing på teknologi i skolen, jublet vi i NITO.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Skuffelsen var imidlertid et faktum da det viste seg at dette er midler som fordeles over fem år og som til alt overmål allerede er lagt inn i statsbudsjettet for 2018. Så dette er på ingen måte en ny, stor satsing.

NITO og NHO har jobbet i mange år for å få på plass det som er omtalt som den teknologiske skolesekken. «Sekken» skal inneholde både teknologisk utstyr og faglig tiltak som skal løfte interessen og kunnskapen om realfag og teknologi blant elevene. Det positive som kom fram i revidert nasjonalbudsjett er en konkretisering av hvordan innretningen på denne satsingen er. Det negative er at det ikke går an å bruke penger to ganger. Det viser seg at den teknologiske skolesekken finansieres gjennom midler som allerede brukes til teknologi i skolen.

Noen vil kanskje kalle det flisespikkeri, og at vi heller bør være glad for at den teknologiske skolesekken nå er på plass og har fått innhold. Ja, vi er fornøyde med det. Det er en viktig konkretisering av hvordan midler skal benyttes.

Men det er ikke tilstrekkelig. Skal dagens skolebarn både fatte interesse for og ha tilstrekkelig kunnskap om realfag generelt og teknologifag spesielt, må vi satse mer. Norsk skole har store investeringsbehov i utstyr og digitale læremidler. Lærere trenger faglig påfyll. Vitensentrene, som er sentrale i skolenes teknologiundervisning, må ha gode investerings- og driftsbudsjetter.

Den teknologiske utviklingen går raskt, Sannsynligvis vil en duppeditt eller en digital tjeneste vi i dag ikke vet om, være dagligdags om ett år eller to. Noen skal utvikle dette. Noen skal drifte det. Noen skal oppdatere det. Noen skal finne opp neste generasjon telefoner eller det som kommer etter telefoner som vi ikke vet hva er. Mange av disse «noen» er de som i dag sitter på skolebenken.

Og like viktig; vi skal alle bruke disse tingene og tjenestene. For å unngå et digitalt klasseskille, må alle barn og unge være faglig rustet til det teknologiske samfunnet.

Mer fra: Debatt