Debatt

Man river ikke huset fordi man skal pusse opp stua

Norge har det beste eksamenssystemet i Skandinavia, blant annet fordi vi har omfattende skolering av sensorer som vi stadig jobber for å forbedre.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I tillegg vurderer sensorer i fellesskap, og i tilfellene hvor sensorene er uenige så vil en tredje sensor gjøre vurderingen. Eleven har naturligvis rett til å klage på karakteren. I sum gjør dette at elever kan være trygge på at de får en mest mulig rettferdig karakter.

Professor Kjell Lars Berge ønsker likevel en total omlegging av vurderingssystemet gjennom en ny reform. Det er ikke vår linje. Konkrete utfordringer i skolen, bør ikke føre til at vi kaster ut alt som er bygget opp gjennom flere år og innfører helt nye systemer. Det bygger ikke tillit. God utvikling av skolesektoren gjøres gjennom gradvise endringer og justeringer. Dette krever at vi lytter til sektoren, og at lærere, skoleledere og skoleeiere involveres i utformingen av nye tiltak og systemer.

I den pågående fornyelsen av fagene i skolen involverer vi bredt, og lytter til hva lærere og andre skolefolk mener er viktig innhold i de nye læreplanene. Nye læreplaner gjør det også mulig å justere kvalitetsvurderingssystemet. Det elevene blir målt på, må henge sammen med det læreplanene sier de skal lære. På samme måte må vi alltid vurdere behovet for endringer i eksamenssystemet slik at eksamen måler det vi ønsker den skal måle, og at elevene opplever å få en rettferdig karakter. Her gjør fagfolk et kontinuerlig arbeid med å forbedre eksamen basert på tilbakemeldinger fra blant annet sensorer, lærere og skoleledere.

Eksamen er viktig for elevene, fordi det er en del av grunnlaget for å søke videre utdanning, likevel er det verdt å minne om at standpunktkarakterene utgjør om lag 80 prosent av karakterene. Verken eksamen eller standpunktskarakterene er perfekte og robotiserte systemer som er fritt for skjønn. Det har sine svakheter, men det betyr ikke at vi skal stoppe med både karakterer og eksamen. Det betyr at vi skal gjøre systemet bedre.

Mer fra: Debatt