Debatt

Svenske drømmemaskiner

Musikkskapere er like svake for nye instrumenter når de er digitale, som da prestisjeverktøyene var gitar, bass og forsterker. Det sier noe om markedsgrunnlaget for «Teenage Engineering» når IKEA går inn på utviklingssiden.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I helgen skinte solen igjen varmt på Drammen og sendte omsider vinteren til bluesskyggen i musikkens verden. Vi er på vei over i sesongen for konfirmasjon, bryllup, utendørsfest, grilling og musikkfestivaler.

For meg er det på tide å fullføre studioopptaket av et musikalsk prosjekt som jeg startet for et år siden på mobiltelefonen min. Så hvorfor lager jeg musikk på iPhone eller iPad? Fordi det er det musikalske instrumentet vi som regel har i lommen. Jeg anbefaler alltid elevene mine å ikke vente på å få det ene eller det andre instrumentet for å lage musikk, men å bruke det man har for hånden. Den amerikanske produsenten Moodymann oppsummerte denne filosofien i en enkel formel: «It ain’t what you got, it’s what you do with what you got.» (Det handler ikke om hva du har, men hva du gjør med det du har).

Det er kanskje sunn fornuft, men vanskelig å følge, fordi i elektronisk musikk har materialet du bruker direkte innflytelse på lyden du produserer – og lyden er en stor del av musikken din. Men det er et verktøy mot utsettelse og mot det moderne syndromet som mange musikere og fotografer lider under: Den magiske troen på at kjøp av en ny teknologisk gadget vil gjøre oss mer kreative.

Overgangen fra drøm til virkelighet er skuffende: Pasienten innser raskt at drømmemaskinen hans (som ethvert annet instrument) vil kreve frustrerende timer med læring og praksis før man blir kreativ. Det er da han begynner å drømme om en ny maskin. Dette sykelige ønsket om å kjøpe nye instrumenter har til og med et navn: GAS («gear acquisition syndrome») eller «utstyrsanskaffelsessyke».

Da jeg startet prosjektet mitt for tolv måneder siden i Vest-Afrika, hadde jeg ikke noe annet på meg enn mitt mobile skaperverktøy. Mesteparten av prosjektet har jeg komponert med en app. Da jeg kom tilbake til Norge i fjor sommer, motsto jeg fristelsen til å låse meg selv i studioet og ta i bruk mine mer profesjonelle instrumenter. Men jeg planlegger allerede det neste skrittet: Hvordan kan jeg oversette denne musikken på scenen, foran publikum? Det er når jeg begynner å drømme om en ideell maskin for det, at det manifesterer seg at også jeg lider av GAS.

I fjor annonserte det svenske selskapet Teenage Engineering sin «OP-Z», etterfølgeren til OP-1-synthesizeren som har solgt i tusenvis til tross for sin høye pris. OP-Z er en sequencer som lar deg komponere musikk, kontrollere belysning på scenen, og synkronisere alt i sanntid for å generere video basert på din egen kamerarull fra mobil eller nettbrett. Lanseringen er nå utsatt til en senere dato. Mens jeg følger med på selskapets nettsted som en smed på utkikk etter informasjon om slippdatoen, sluker jeg videoer på YouTube og Instagram og drømmer om alt jeg vil kunne gjøre med en slik enhet.

Når det ikke er tilfredsstillende lenger, sjekker jeg Twitter eller Reddit, som sender meg til spesialiserte blogger som Create Digital Music, Synthtopia eller Sonic State. Slik oppdager jeg Digitone, den nye synthesizeren fra Elektron, et annet svensk firma kjent blant elektroniske musikkprodusenter. Digitone er nettopp blitt lansert, men er allerede utsolgt, så jeg må vente. Aaargh!

Dette er ikke første gang i min musikalske reise at jeg er inspirert av oppfinnsomheten innen design og teknologi hos våre svenske naboer. Da jeg var ung dj, la jeg merke til at de fleste av mine kolleger brukte Ikeas Expedit bokhylle for å sette bort vinylplater og bygge hjemmestudio. I tillegg til IKEA, beundrer mange elektroniske musikkprodusenter Clavia, produsenten av Nord Lead-synthesizer – den første «virtuelle analogen», som dukket opp på midten av 90-tallet.

Siden Nord Lead var et veldig dyrt utstyr, har mange av oss falt tilbake på digitale programvarer som Rebirth og Reason fra Propellerhead – en annen ledende svensk musikkprogramvare. Elektron og Teenage Engineering er en del av en tradisjon som snart er 25 år gammel. Som for å slutte sirkelen, har nettopp IKEA og Teenage Engineering gått inn i et partnerskap som skal utvikle 22 nye produkter til neste år.

Festivalsesongen vil også demonstrere svensk teknologi og design. Mange av oss kommer til å bytte spillelister på Spotify, verdenslederen innen musikkstrømming. Spotify styrer stadig mer av vår musikklytting, og gikk for to uker siden på børs i New York, der selskapet ble verdsatt til 29,5 milliarder dollar! Det er hevet over tvil at flere av disse spillelistene vil inneholde minst en låt av Taylor Swift, Katy Perry, Britney Spears, The Weeknd eller Justin Timberlake – alle brakt til økt berømmelse gjennom komposisjoner av den svenske produsenten Max Martin (hans ekte navn er Martin Karl Sandberg). Fra 1999 til 2016 har han hatt 22 komposisjoner på American Billboard Hot 100.

De eneste som har hatt flere nummer 1 enn ham er the Beatles.

Mer fra: Debatt