Debatt

Elbilen din kutter to tonn CO2 i året

Kun en av ti oppgir som hovedgrunn for at de ikke vil kjøpe elbil, at de ikke tror den er mer miljøvennlig, ifølge befolkningsundersøkelsen Elbilbarometeret 2018.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Elbilen er best for miljøet. Det er veldokumentert, men fortsatt dukker det opp uriktige påstander om elbilenes manglende miljøgevinst. Sist av Geir Martinussen i mandagens Dagsavisen.

Utslipp fra transport utgjør nesten 1/3 av klimagassutslippene, og utslipp fra veitrafikken er den aller største kilden. Vi kommer ikke unna elektrifisering av bilene våre, dersom vi skal klare å nå klimamålene.

I en nyere studie fra Vrije Universitet i Brussel (VUB) fremgår det at «Elbiler har ingen direkte utslipp, reduserer forurensning som ikke er knyttet til avgass betydelig, og medfører lave utslipp knyttet til kraftproduksjon. Skader forårsaket av diesel- og bensinbiler er langt høyere enn for elbiler i alle undersøkte kategorier».

De har sett på elbilens karbonregnskap under ulike bruks- og produksjonsforhold, dvs med både strømproduksjon fra skitten kullkraft, og med fornybar strøm, som vi har i Norge. Konklusjonen er oppløftende. Med det europeiske gjennomsnittet har elbiler 55 % mindre utslipp enn dieselbiler, inkludert utslipp fra produksjonen. Norske elbiler, som går på fornybar vannkraft, vil dermed ha et langt lavere livsløpsutslipp, og kommer sannsynligvis enda bedre ut enn de svenske elbilene, som har 85 % lavere CO2-utslipp enn dieselbiler, ifølge studien.

Selv i kullfyrte Polen er elbilens miljøgevinst ubestridelig. Der har elbilene 25 % mindre utslipp enn dieselbiler, hvis vi regner inn alt fra produksjon til den har gjort sin nytte på veien.

Norge skal kutte utslipp fra 1990-nivå med 40 % innen 2030, innen transport, jordbruk, avfall og bygg. En ny rapport fra Norsk Energi fastholder at industrien kan kutte tilsvarende 400.000 elbiler i året, dersom de elektrifiserer. Elbilene er med på å drive elektrifiseringsprosjektet framover, og på sikt vil både fly, marine fartøy, varebiler og anleggsmaskiner også gå på strøm.

Millioner av mennesker lider på grunn av giftig luft i verdens storbyer. Elektrifisering er eneste utvei, og den norske erfaringen får nå internasjonal oppmerksomhet. Her ligger det en enorm tilleggsverdi i den norske elbilsatsingen.

Nå er Oslolufta på bedringens vei. Det tror vi de fleste setter pris på, også den marginale gruppen mennesker som mener vi bare kan kjøre på som før.

Mer fra: Debatt