Debatt

Det blir ikke grønt skifte med rød bunnlinje

Nylig la Byrådet frem et forslag om lavutslippssone i Oslo. Dette betyr store endringer for næringsdrivende og transportører.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

For bedriftene i Oslo er forutsigbare rammevilkår avgjørende. En avgiftsøkning på 50.000 kr per kjøretøy med ett års varsel er ikke forutsigbart. En overgangsordning hadde løst mye for bedriftene som også gjerne vil bidra til bedre luftkvalitet i Oslo.

Byrådet foreslår at Euro VI-kjøretøy, lastebiler og busser med den nyeste utslippsteknologien, skal bli fritatt for den nye avgiften. Vi mener det er gode grunner for å legge inn en overgangsordning for Euro V-kjøretøy, som også har relativt lave utslipp. De nyeste av disse bilene er kun 3–4 år gamle og vil ikke være nedskrevet eller ferdig leaset før om 3–5 år. En overgangsordning vil være til stor økonomisk hjelp for næringsdrivende, samt bidra til mest miljøvennlig motorteknologi og raskere investering i nye Euro VI-motorer.

La meg ta et eksempel. En transportør med 10 Euro V-biler som ble kjøpt for 3 år siden blir pålagt en ekstraavgift på 500.000 kr per år. Hvis bedriften omsetter for 14 millioner kroner per år, med et resultat på rundt 3 %, gir dette et resultat på 420.000 kr før skatt. Avgiften alene vil ta hele bedriftens overskudd. Bedriften kunne i stedet investert i Euro VI-kjøretøy. Med Byrådets forslag må de utsette investeringene for å ha råd til avgiften. Dermed utsettes miljøvennlige investeringer.

Når man skal innføre nye ordninger kan det være lurt å se hva andre byer har gjort, for å lære av deres erfaringer. Da Stockholm og Gøteborg innførte en lavutslippssone, innførte de overgangsordning for Euro V-kjøretøy. Hvorfor vil ikke Byrådet vurdere dette i Oslo?

Vi er glade for at Byrådet utsatte den planlagte innføringen med ett år, men det hjelper lite når forslaget som legges frem fortsatt er det samme som før jul. Å lytte til næringslivet betyr ikke bare å utsette en sak, men også å lytte til innspill til forbedringer.

Saken er oversendt Bystyret. Vi setter vår lit til at næringsvennlige partier der finner sammen om et kompromiss som sikrer en overgangsordning for Euro V-kjøretøy. Da får vi et godt tiltak for luftkvaliteten og næringsliv. Så kjære Oslopolitikere, lytt til næringslivet og innfør en overgangsordning. Det blir ikke noe grønt skifte med rød bunnlinje.

Mer fra: Debatt