Debatt

Boligfrykt på feil grunnlag

Det er ingen grunn til å frykte familiefiendtlige leiligheter i Fyrstikkbakken 14.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Vi kunne lese i Dagsavisen i forrige uke John Henry Strupstad sitt innlegg, som retter kritikk mot det planlagte boligprosjektet i Fyrstikkbakken 14. Innlegget er beklageligvis basert på utdatert informasjon og inneholder en rekke faktafeil. Det er behov for å opplyse om de faktiske forhold, for å skape et mer nyansert bilde av saken.

Fakta om prosjektet

Fyrstikkbakken 14 er en del av FutureBuilt-programmet med 50 pilotprosjekter, der et av hovedmålene er å redusere klimagassutslipp med 50 prosent, sammenlignet med ordinære byggeprosjekter. FutureBuilt-prosjekter skaper ikke presedens. Prosjektet er ikke avhengig av dispensasjoner, da det etableres en ny reguleringsplan. Prosjektet skal bygges i tre, noe som både bidrar til å bevare åsens grønne preg, reduserer klimagassutslipp og skaper et sunt og godt inneklima. Fyrstikkbakken 14 er og vil forbli et område regulert til bolig, og det foreligger ingen verneplaner på eiendommen.

Høy bokvalitet

Alle leilighetene i prosjektet tilfredsstiller krav til dagslys. Samtlige leiligheter har balkong, og de minst solfylte leilighetene har ettermiddagssol fra kl. 16 til 20 den 1. mai. Støyberegninger viser at blokkene vil ligge i gul støysone (her tar altså Strupstad feil). Etter støytiltak vil både uteoppholdsarealer og fasader ligge under grenseverdiene for støy. Sporveien Oslo planlegger å legge deler av T-banetraseen mellom Hellerud og Brynseng i tunell, samt bygge gang- og sykkelvei i den gamle traseen. Vi ønsker i tillegg å bygge en trappeforbindelse helt ned til Jernbaneveien. Disse tiltakene påvirker prosjektet positivt.

Prosjektet vil i all vesentlighet tilfredsstille uteoppholdsarealnormen. Samlet uteoppholdsareal er over 400 m2 større enn normen, og solbelyst areal er over 500 m2 større enn tilsvarende norm.

Det er dokumentert at prosjektet ikke vil være synlig fra bygningene på Nordre Skøyen Hovedgård, verken sommer eller vinter. Fra alleen på gården vil de to øverste etasjene i prosjektet knapt være synlig på vinterstid. Det er gjort fjernvirkningsstudier som viser at prosjektet holder seg godt innenfor åsens silhuett fra fire ulike punkter utpekt av Plan- og bygningsetaten. Prosjektets fotavtrykk er under 20 prosent, og Plan- og bygningsetaten har tidligere uttrykt at «eiendommen befinner seg nær kollektivtransport, og er således egnet for en høy utnyttelse kombinert med lav parkeringsdekning».

Familievennlig

Prosjektet er tilpasset familier med ulike behov for leilighetsstørrelser gjennom et «byggeklossprinsipp». Over 40 prosent av leilighetene er større enn 75 m2, og i praksis kan vi bygge leiligheter helt opp til 150 m2. Det vil være innendørs sykkel- og barnevognparkering i samtlige oppganger. Det blir etablert gode lekeområder med terrengsklie, trampoline, hinderløype, akebakke, ballbane, sandkasser og bilfritt område for sparkesykler og diverse lek. Det etableres dessuten felles takterrasser der du kan dyrke grønnsaker i din egen parsellhage eller ha pølsefest ved utekjøkkenet.

Deleløsninger

Vi mener at fremtiden består av å dele på goder der det er hensiktsmessig. Derfor ønsker vi å etablere fellesfunksjoner til glede for alle beboere. Det er prosjektert et stort fellesrom, som kan deles inn i tre soner. På dagtid vil det være mulighet for hjemmekontor i åpent landskap i en del, mens foreldre i foreldrepermisjon kan ha barseltreff i en annen. Det etableres minst tre gjesterom som kan deles av beboerne. Garasjeanlegget vil ha ca 40 parkeringsplasser på deling til elbilkollektiv og gjesteparkering. I tillegg etableres over 400 sykkelparkeringsplasser, hvorav en rekke lastesykler og helårssykler som lades med solenergi. Det er dessuten prosjektert en felles verktøybod, sykkelverksted og smørebod.

Relasjonsboliger

Vi ønsker å skape løsninger for den moderne familien, herunder bolig for skilte par der barna plasseres i midten, med arbeidstittelen «skilsmisseleiligheter». I tillegg bygger vi såkalte «tvillingleiligheter» der to personer har hver sin private leilighet, men deler en stor stue/spisestue i midten. Denne ideen fikk vi av en 75 år gammel dame som ønsker å bo sammen med søsteren sin, slik at de kan ta vare på hverandre og bo rimelig. Vi bygger dessuten kollektivleiligheter der tre par eller single har hvert sitt bad og soverom, men deler stue og kjøkken. Dermed kan flere unge og nyetablerte komme inn på boligmarkedet. Til slutt vil vi etablere litt større seniorleiligheter som også har et eget fellesområde som deles av tre boenheter. Alt dette kommer i tillegg til de ordinære leilighetene.

Gjennom våren 2018 skal vi finslipe bokonsepter sammen med alle som ønsker å bidra med ideer. Vi inviterer herved Dagsavisens lesere til å delta. (post@fyrstikkbakken14.no)

Kjære John Henry Strupstad. Istedenfor å bruke tiden på å skrive debattinnlegg, la oss heller ta en kopp kaffe og sammen skape fremtidens boformer!

Mer fra: Debatt