Debatt

Takt og tone i plan og bygg

De siste årene har Plan- og bygningsetaten jobbet systematisk med å forbedre språket i e-poster og brev vi sender til innbyggerne.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Geir Rognlien Elgvin har utgitt en diktsamling med innbyggernes e-poster til Oslo kommune. Det er et spennende prosjekt som alle kommuneansatte burde være interessert i, og vi gleder oss til å lese diktsamlingen. Men i et lanseringsintervju i Dagsavisen 17. november sier Elgvin at «Plan og bygg svarer på ethvert brev som om noen har drept katten til saksbehandleren».

Vi har gjort en uhøytidelig undersøkelse hos oss, og det viser seg at kattedrap heldigvis ikke er noe saksbehandlerne ofte opplever. I tillegg til det har vi gjort en del mer seriøse undersøkelser.

De siste årene har Plan- og bygningsetaten jobbet systematisk med å forbedre språket i e-poster og brev vi sender til innbyggerne. Målet har vært et tydeligere språk med en vennligere tone. Utgangspunktet var ikke godt, og brukerne ga oss tydelige tilbakemeldinger på akkurat dét.

Vi har jobbet oss gjennom språkforbedringer på om lag 300 tekstmaler, og alle ansatte har fått språkopplæring. Derfor er vi fornøyd med at brukerne forteller oss at nye tekster er enklere å forstå og at tonen i brevene er mer imøtekommende.

For en virksomhet som gjør over 20 000 vedtak i året, er ikke språkarbeid en oppgave som vi kan si oss ferdig med en gang for alle. Elgvins diktsamling er en god påminnelse om akkurat dét, men vi håper at den som måtte oppleve å få et brev fra oss med en undertone av aggresjon og kattedrap, sier fra direkte til oss. Slik vil vi nemlig ikke kommunisere med innbyggerne.