Debatt

Å gjemme seg bak el-bilen

Generalsekretær i Norsk Elbilforening Christina Bu påpeker og overdriver i Klassekampen elbilens betydning for å nå klimamål. Kaller det for statens viktigste investering.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I praksis får hun mye drahjelp fra våre politikere som i stor grad opptrer visjonsløse og uten tanker omkring alternative løsninger.

Vi hører lite fra denne kanten om nytenkning i forhold til millioner av lastebiler, industridiesel, skip og fly – de største miljøgrisene i manesjen. Vi har ren og «billig» elektrisitet, noe som blir til en behagelig sovepute for de folkevalgte i fortsatt fire sure år framover.

De fleste land satser på større mangfold i drivstoffløsninger fordi kull, atomkraft eller olje trenges her for å produsere elektrisitet.

For et år tilbake ble det politisk enighet her i landet om å satse på 25 % biomasse som ikke-fossilt drivstoff. Men fortsatt kjører Norge husholdningsavfall og ikke produktiv skogvirke til Sverige. Så kjøper vi gassen eller biodiesel tilbake fra naboen.

Tanken på å kjøre til en stasjon i nærheten av bostedet for å få igjen mitt kjøkkenavfall i gassform som drivstoff, var besnærende og miljøvennlig. I tillegg er det en rimelig prosess å forandre en serieprodusert bensinmotor til en som bruker gass.

Det totale CO2-avtrykk i forhold til elbilen er meget beskjeden. Prisen for denne typen bil som nå produseres under alle store bilmerker, er halvparten av sossedoningen Tesla. Et godt argument overfor Frp, som jo er «for folk flest». Jeg kjøpte meg en biogassbil, men ikke fordi jeg liker Sylvi eller Siv.

Renholdsaktører og store deler av postens bilpark har gått over til biogass. Sammen med et voksende antall private bileiere har de kun tilgjengelig 13 stasjoner på hele Østlandet. Skulle jeg på langtur til Nord-Norge, må jeg kjøre gjennom Sverige for å fylle drivstoff. Både der, i Danmark og Mellom-Europa eksisterer ikke dette problemet.

Satsing på egne avfallshåndteringsanlegg og utnyttelse av trevirke som nå råtner på rot vil gi tusenvis av nye arbeidsplasser og være en enorm vitamininnsprøytning for skogeierne.

Da jeg skulle registrere bilen, ble jeg spurt av Veidirektoratet om jeg ønsket skilt med bokstavene GA for biogass. Naturligvis ville jeg det, samtidig som jeg forventet å komme i samme avgifts- og fordelsklasse som Teslafolket. Skuffelsen var stor. Jeg må fortsatt betale like mye som alle syndere rundt meg, men har tross alt mye bedre samvittighet.

Mer fra: Debatt