Debatt

Møre-St. Petersburg-aksen 2018-2030

Møre og Romsdal har erstattet fiskeeksport med eksport av utstyr og teknologiske løsninger til Russland. Oppgradering av den russiske fiskeriflåten ser ut til å bli et voksende marked de neste årene.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.
I 2017 er den maritime klyngen i Møre og Romsdal blitt til en viktig pådriver i norsk eksport til Russland. Havyard Group ASA har nylig vunnet en stor kontrakt for å levere havfrysingsanlegg til fire frysetrålere i Murmansk. Kontrakten er en av de første kontraktene til nye fiskefartøyer i det russiske markedet. 
Vyborg Shipyard i Leningrad fylke bygger akkurat nå en tråler for Arkhangelsk Trawl Fleet, der skipsdesignet er utført av det norske firmaet Skipsteknisk AS. PE Bjordal AS har inngått en strategisk partnerskapsavtale med russiske United Shipbuilding Corporation for å produsere utstyr til sjømatproduksjon i byen Kronstadt i nærheten av St. Petersburg. Brunnvoll Volda AS leverer fremdriftssystem for offshore- og spesialfartøy i Russland, blant annet til Yantar-verftet i Kaliningrad for trålere bygget for Lenin Fishing Kolkhoz fra Petropavlovsk-Kamtsjatskij. Skipsdesignet av disse trålerne er utført av Skipskompetanse AS. Optimar AS har også sikret en del gode kontrakter i det russiske markedet.
St. Petersburg er den sentrale russiske byen for norske leverandører av varer og tjenester til det russiske maritime markedet. I år deltok Innovasjon Norge på NEVA-messen med en felles stand, hvor en rekke norske selskaper fra Møre og Romsdal ble presentert: Brunnvoll Volda, Fiskerstrand Group, JM Hansen, Havyard Group, Marin Teknikk, Transportutvikling, Rapp Marine, Triplex, Teknotherm, Wilhelmsen, Seaonics, Jotron, Mustad, Mørenot, Optimar, Rolls-Royce, Navico (Simrad).
Russland er verdens største land. Kystlinjen er på over 37.000 km, og grenser til Arktis, Stillehavet, Østersjøen, Azov og Kaspihavets farvann. Den marine industrien er en av de lovende utviklingssektorene i den russiske økonomien. Innen 2030 trenger Russland cirka 400 skip: 220 små, 180 mellomstore og store, inkludert ca 100 skip for Nord- og Nordvest Russland. Det russiske maritime markedet vokser, også etterspørselen etter varer, tjenester og kompetanse fra den maritime klyngen i Møre og Romsdal.
Petrov A. phd tidl. prosjektleder Norges Eksportråd i Moskva
Shavrov N. phd seniorrådgiver Innovasjon Norge i St. Petersburg
Foto: Nikolay Shavrov, NEVA 2017 - International Maritime Exhibition and Conferences of Russia (St. Petersburg). Copyright N.Y.Shavrov CC BY-ND 2.0

Mer fra: Debatt