De siste ukene har det vært mye snakk om «falske nyheter» og «alternative fakta», ikke minst når det gjelder utspillene fra USAs president Donald J. Trump. Men dagens og fremtidens Norge har et langt større problem enn Trumps twittermeldinger, nemlig hvilke verdensbilder vi pådytter barna.
Én ting er nemlig å være kildekritisk til de påstander som nå spres på sosiale medier. Langt verre er det hvis staten fra første skoledag gir 6-åringer feilinformasjon om hvordan verden ser ut.
Og det er nettopp det som skjer: I både gamle og nye klasserom henger det nå verdenskart som viser at Grønland (2,2 mill. km²) er like stort som Afrika (30,4 mill. km²), selv om Afrika da altså er 14 ganger så stort. Årsaken til skjevheten er at disse kartene fra kolonitiden bruker en projeksjon som fordreier land i nord – slik at disse mangedobler sin størrelse. Spesielt land som Norge ser gigantiske ut på disse Mercator-kartene, mens India, Afrika og Sør-Amerika krymper til det ugjenkjennelige.
Dagens norske skolesystem benytter en fremstilling basert på den nederlandske kartografen Gerardus Mercator. Men Mercator påpekte allerede i tittelen på sitt kart fra 1569 at hans projeksjon kun var beregnet til navigasjon på sjøen, for å krysse havene med skip. Det var aldri meningen at navigasjonskartene skulle brukes som verdenskart for barn i klasserom.
Likevel blir norske elever i dag lært opp til å tro at disse sjøkartene viser jordens overflate. Selv om både «The Blue Marble» og andre fotografier fra verdensrommet dokumenterer at de verdensbilder som nå presenteres for elevene, er vranglære. Sjøkartene er ikke bare «alternative fakta», de utgjør «falske fakta».
I slutten av mars ble det kjent at storbyen Boston i Massachusetts tar i bruk nye og mer virkelighetstro kart i sine 125 skoler, helt ned i 1. klasse. Over 50.000 skolebarn skal få utdelt kart med den moderne Gall-Peters-projeksjonen, som gjengir korrekt størrelsesforhold mellom verdens land og kontinenter.
De gamle Mercator-kartene kastes ikke, snarere vil disse bli fremvist for at elevene selv kan se hvilket skjevt verdensbilde som er blitt gitt. Også UNESCO og fagfolk anbefaler Peters-projeksjonen.
«Dette er et paradigmeskifte i vårt skoledistrikt. Vi har hatt et veldig statisk syn, som har vært svært eurosentrisk», uttaler Boston-inspektør Colin Rose til Guardian. Han påpeker at kartenes fremstilling av kloden former elevenes verdensbilder. 400 års karthistorie står for fall.
Spørsmålet er hva Oslo, en by på størrelse med Boston, nå vil gjøre. Vil kommunen forsette å gi oslobarna falske kart, eller vil skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) våge å gjøre som Boston: Å si nei til «falsk historie» og «falske fakta»?
Gammel vane er vond å vende, så vi kan vel ikke håpe at våre hjemlige politikerne raskt vil lytte til faglige råd. Men ute i verden skjer det paradigmeskifter også på andre sentrale felter. Boston-skolens mer langsiktige mål er å «avkolonisere pensum». Man vil ikke lenger dytte mytiske, ideologiske eller uvitenskapelige fremstillinger på dagens barn.
Det er da nok å ta av. Bare se hvordan antikkens greske skulpturer og bygninger fremstilles. I både norske lærebøker og på museer, som Nasjonalgalleriet, fremvises statuene i hvit marmor. Men antikkens grekere og romere – i nær kontakt med egyptere og fønikere – satte snarere sin stolthet i å male kunstverkene. Og da spesielt i farger som rødt, gult, grønt og blått.
De siste 500 år har en opprinnelig misforståelse gjort at den greske antikken er blitt fremstilt uten farger. Årsaken kan føres tilbake til renessansekunstnere som Michelangelo, som gransket ruiner der fargene var blitt vasket av etter et par tusen år.
På 1880-tallet oppdaget tyske arkeologer som Georg Treu at skulpturene egentlig var fulle av farger, slik restene viste. «Skal vi male våre statuer?» spurte Treu i et foredrag. Svaret ble nei. For folk flest var allerede da blitt så vant til de hvite marmorfigurene at de syntes den reelle greske kunsten og fargeprakten var stygg.
På 2000-tallet har moderne laserteknologi fått frem antikkens farger på ny. Universitetet i München-professor Vinzenz Brinkmann har hatt globale vandreutstillinger – inkludert i Sverige – som viser grekernes og romernes egentlige fargerike verden. Museet Ny Carlsberg Glyptotek i København har på 2010-tallet fått frem et nytt blikk på antikken gjennom UV-lys. Og i november 2015 ble Parthenons originale farger første gang fremvist for verden – i Nashville, USA – takket være et japansk TV-selskap.
I Norge har publikum ennå ikke fått bivåne antikkens originale farger. Isteden fremvises hvitvaskede skulpturer. Vil det nye Nasjonalmuseet i 2020 prioritere en mer virkelighetstro fremstilling av antikken? Inntil videre opplæres vi i falsk historie og falske fakta hver dag.
De vridde verdenskartene og den fargeløse antikken brukes nå også i politisk og ideologisk øyemed, av ekstreme krefter. Det er ikke uproblematisk at norske barn hjernevaskes til å tro på en verden som ikke eksisterer. Trumps tvitring er et mindre problem.