Debatt

Større tillit i barnehager og skoler

Veien til en bedre barnehage og skole i Oslo går gjennom å ha større tillit til hver enkelt fagperson. Uten større tillit, vil Oslo aldri nå våre ambisiøse mål for kunnskap og utdanning.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

En av de viktigste forskjellene mellom Arbeiderpartiet og Høyre i barnehage- og skolepolitikken er at Høyre står for en rigid, firkantet og overstyrt skolepolitikk, mens vi kombinerer klare politiske mål med tillit til den pedagogiske kompetansen som finns i hver enkelt barnehage og skole. Forskjellen finner man klart og tydelig gjennom styringssignalene som gis. I budsjettforslaget som Ap-, MDG- og SV-byrådet la fram, er større tillit og handlingsrom til Oslo kommunes fagpersoner et av tre styringsprinsipper for skole- og barnehagesektoren. Tillit var i budsjettforslaget for 2016 fra Høyre-, Venstre- og KrF-byrådet aldri et styringsprinsipp, og ordet var så vidt bare nevnt. Istedenfor finner vi standardisering i skolen som et styringsprinsipp i Høyres budsjettforslag.

Valget står mellom større tillit til dyktige og kompetente pedagoger, lærere og skoleledere eller flere pålegg, standardisering og rapportering. Mange lærere og skoleledere i Oslo melder om begrensninger som hindrer dem i å få utøvd sin profesjon. Flere pedagoger melder om manglende frihet til å velge metode og verktøy. Skjema, lister og rapporteringer begrenser lærere og skolelederes engasjement og faglige handlingsrom.

Byrådet Johansen har allerede fjernet unødvendige rapporteringer og kartlegginger. Blant annet ble 18.000 rapporteringer fjernet fra barnehagene i Oslo. Det tilsvarer to av tre rapporteringer. Åpenhet og tillitsbasert ledelse har vært hovedtemaene når byrådet møter direktørene i Oslo. I tillegg er byrådet i gang med å igangsette et forskningsprosjekt med tittelen «Osloskolen opp én divisjon – mer tid til læring og oppfølging». Arbeidet med større tillit og handlingsrom skal være forskningsbasert.

Politikk retter seg mot samfunnet, og ingen i samfunnet er like. Barnehager, skoler, elever og lærere er ikke like. Vi kan derfor ikke behandle Ris skole og Holmlia skole likt. Vår barnehage- og skolepolitikk må i større grad bære preg av å gi fleksibilitet, tillit og handlingsrom til de som sitter med erfaringen og kompetansen. En tillitsreform i Oslos barnehager og skoler er i gang og vil være en av Arbeiderpartiets viktigste saker fram til neste kommunevalg i 2019.

Mer fra: Debatt