Benedicte Dalheim Klare skriver i Dagsavisen 22.9.2016 om innføringen av nettbrett i Bærumsskolen. I den forbindelse skriver hun bl.a.: «Barna i dag, som eksponeres for, kall det digitale verktøy, fra de er små, får om de vil eller ei digital kompetanse. De behøver ikke gå på skolen for å fatte hvordan man bruker en iPad.» Her baserer hun seg på en myte om at alle barn og unge er digitalt kompetente. Men faktum er at 25 % av de norske 15-åringene har svært mangelfulle digitale ferdigheter. Dette er avdekket i det anerkjente, internasjonale forskningsprosjektet ICILS (https://iktsenteret.no/ressurser/digitale-ferdigheter-alle).
I Utdanningsdirektoratets definisjon av grunnleggende ferdigheter står det under «Ferdighetsområder i digitale ferdigheter»:
• Tilegne og behandle innebærer å kunne bruke ulike digitale verktøy, medier og ressurser til å søke etter, navigere i, sortere, kategorisere og tolke digital informasjon hensiktsmessig og kritisk.
• Produsere og bearbeide innebærer å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser til å sette sammen, gjenbruke, omforme og videreutvikle ulike digitale elementer til produkter, for eksempel sammensatte tekster.
• Kommunisere innebærer å kunne bruke digitale verktøy, ressurser og medier til å samarbeide i læringsprosesser, og til å presentere egen kunnskap og kompetanse til ulike mottakere.
• Digital dømmekraft innebærer å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser på en forsvarlig måte, og å ha et bevisst forhold til personvern og etisk bruk av Internett.
Disse ferdighetene får ikke en 2-åring ved å leke med et nettbrett. Norsk skole har noen fundamentale utfordringer: 20 % av elevene har ikke tilstrekkelige lese- og skriveferdigheter etter endt grunnskole og rundt 40 % av elvene får karakterene 1 eller 2 på matematikkeksamen. Det er kanskje bra at noen skoleeiere og skoler våger å prøve ut andre metoder enn den som har ført til resultatene beskrevet over? Det forutsetter imidlertid at skolen på forhånd har tilført lærerne tilstrekkelig digital kompetanse for å bruke teknologien på en målrettet og pedagogisk måte i klasserommet. Når man oppnår gode resultater på elevenes læring har teknologien en funksjon, og kun da.