Debatt

Studentsentrum

De 60.000 studentene er en del av løsningen på et bilfritt, aktivt og attraktivt sentrum.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Vi står foran en unik mulighet til byplanlegging når Oslo sentrum skal bli bilfritt innen neste kommunevalg. For et bilfritt byliv handler om så mye mer enn å stenge et par gater og sette opp stoppskilt. De 60.000 (bilfrie) studentene i Oslo er en del av løsningen. Vi har endelig sjansen til å bygge Norges, kanskje Nordens beste studentmiljø i Oslo!

Dødt byliv

Du skal ikke gå mange gatene fra Karl Johan før det blir folketomt. Flere steder er det så ensomt at det er direkte skummelt. Færre biler vil bare forsterke dette. Hvordan skape et attraktivt og aktivt byliv i et nesten dødt sentrum?

Gunnar Bøyum, konsernsjef i eiendomsutvikleren Aspelin Ramm og tidligere sjef for Tjuvholmen-prosjektet, skriver i Dagsavisen 30. august at «bare beboere kan redde Kvadraturen». Der er vi enig. Flere boliger er det viktigste grepet for å skape et mer aktivt byliv innenfor ring 1, også utenom arbeidstid. Men dette krever aktivt politisk lederskap. Dersom eiendomsutviklerne og markedskreftene får rå alene, så risikerer vi at Kvadraturen og resten av sentrum blir et nytt Tjuvholmen, dominert av luksusleiligheter.

Sentrum trenger de unge

Det vi trenger i sentrum er studenter og andre unge. For det første er dette grupper med større behov for hjelp i et krisepreget boligmarked, og for det andre vil flere beboere med ung bakgrunn aktivisere bylivet bedre. God byutvikling krever boligvariasjon og boliger for alle livsfaser. Vi må slåss imot utviklingen der lavinntektsgrupper som studenter, unge single og barnefamilier presses lenger og lenger vekk fra sentrum. Advokatene og aksjemeglerne har allerede mange sentrale boligområder å velge mellom, som Frogner, Aker Brygge og Tjuvholmen. For å korrigere for markedskreftene bør derfor byrådet, i nært samarbeid med aktører som Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) og staten, legge til rette for studentboliger og små leiligheter.

Men vent litt? Vil ikke flere beboere innebære at flere med bil flytter til sentrum? Nei, for dette er det smarte med å legge til rette for studenter og andre unge: De har som regel verken råd til eller behov for bil. Dermed ivaretar forslaget vårt det overordnede målet om et bilfritt byliv.

Studenthovedstaden

I et studentperspektiv er det også naturlig å peke på Tullinløkka. I Campusundersøkelsen og studiebyundersøkelsen tidligere i år kom det frem at studentene i Oslo i større grad ønsker et studentpreg på byen, og at de ønsker et samlingspunkt i sentrum. Dette har de fått til med stor suksess i både Bergen og Trondheim. Oslo henger langt etter.

Fokusgruppene med studenter var enige om at Tullinløkka er et naturlig samlingspunkt ettersom både UiO, HiOA og flere andre studiesteder er i området. I dag brukes plassen som parkeringsplass. Det er mulig å åpne plassen til bruk for både kafé og serveringssted, men også som et mer generelt møtepunkt, med en åpen plass der det kan arrangeres diverse aktiviteter som konserter. Dette er en god idé sett i sammenheng med studentenes ønske om å ta i bruk St. Olavs gate 32 som nytt studenthus for Det Norske Studentersamfund.

Kulturhovedstaden

Oslo kommune har et særlig ansvar for å gjøre byens kulturinstitusjoner mer tilgjengelige. Derfor håper vi kommunen legger til rette for at museer, kinoer og lignende får en større plass i bylivet. Vi skulle gjerne sett at det fantes en ordning som gjør det mer økonomisk gunstig å besøke disse attraksjonene. Vi tror dette vil bidra til å gjøre byen mer levende, spesielt i ukedagene. Studenter er en gruppe med svært fleksibel timeplan, noe som gjør dem til en god målgruppe å rette seg mot for å fylle opp kulturarenaer på dagtid.

Mulighetsvindu

Vi står nå foran en unik mulighet til byplanlegging, for et bilfritt byliv handler om så mye mer enn å stenge et par gater og sette opp stoppskilt. Tenk om Oslo nå kan bygge et studentmiljø på lik linje med Bergen og Trondheim? Nå må vi bare sørge for at byrådet ser mulighetsvinduet som har åpnet seg. Vi studentene har allerede tatt fram stigen og begynt å klatre inn gjennom vinduet.

Mer fra: Debatt