Debatt

Den nye oljen

I en tid med mye bekymring for økende norsk arbeidsledighet, seiler kommunikasjonsbransjen fram som en industri i åpenbar vekst.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Mon tro om vi kan leve av PR-rådgiving i framtida? Mens ledigheten skyter i været på Vestlandet og mediebransjen kutter både deadliner og medarbeidere, stiger kommunikasjonsindustrien, hvis en kan kalle den det, fram som den nye oljen. I hvert fall i Arendal, der en under den mye omtalte Arendalsuka i forrige uke knapt kunne gå en meter uten å støte på en kommunikasjonsarbeider med et hett tips om et seminar, et frokostmøte eller debatt om helsevesen, USA, klima, digitale løsninger og ikke minst arbeidsledighet.

Arendalsuka framstår som en slags sommerleir for organisasjonslivet, næringsliv, politikere og medier, men dem det virker som om det er aller flest av er kommunikasjonsfolk. De kommer både fra First House, Gambit, Geelmuyden Kiese, og de andre private selskapene, og statlige betalte informasjonsrådgivere fra diverse departementer og institusjoner. De er tidligere journalister, tidligere statsråder, tidligere ungdomspolitikere, tidligere stortingsmedlemmer, lobbyister og sikkert også noen tidligere andre ting. Først og fremst er de mange. Langs kaia i Arendal inviterte det ganske nye sosialdemokratiske kommunikasjonsbyrået Rud Pedersen Public Affairs på båttur og vin, mens Norsk Tobakksindustri har fått med seg liberalistene på seminar om hvorvidt de nye strenge reglene for utseendet på røykpakker egentlig er en unødvendig frihetsberøvelse.

Skapes det egentlig noe i Arendal? har flere lurt på. En møteplass og arena for debatt er ikke dumt, men vanskelig å måle. Om uka ikke akkurat skaper noe, holder den i hvert fall liv i en allestedsværende kommunikasjonsbransje.

Mer fra: Debatt