Det blåser hardt rundt Islamsk råd Norge (IRN). Både kulturministeren og innvandrings- og integrasjonsministeren har ytret bekymring over utviklingen i IRN. De har ikke engang forsøkt å tilsløre at de mangler tillit til Kebba Secka som leder IRN. Samarbeidsutvalget for tros- og livssynsorganisasjoner (STL) er bekymret over hvordan dialogen med IRN skal kunne ivaretas fremover. To av IRNs tre representanter til STL møtte ikke i STLs siste møte. Nyhetssjef i Vårt Land, Trygve W. Jordheim, fremmer flengende kritikk på vegne av journaliststanden mot måten IRNs generalsekretær har skjøttet sin jobb.
IRN har en viktig posisjon i samfunnet. IRN representerer en håndfull menigheter, men samfunnet og systemet har forholdt seg til IRN som om de representerte alle norske muslimer. Enkelte vil hevde at samfunnet og systemet har vært unaturlig omsorgsfulle og imøtekommende overfor en IRN som i perioder har gjort en god jobb, men i perioder har vært ineffektiv, lite proaktiv og lite tilgjengelig. Bakgrunnen for at samfunnet har vært raus og omsorgsfull er at systemet trenger en samarbeidspartner med opphav i og tillit fra norske muslimske miljøer. Her begynner det imidlertid å rakne. Samfunnets tillit til IRNs sittende styre er tynnslitt.
Mangler tillit og respekt
Hverken Kebba Secka eller Zahid Mukhtar, som utgjør flertall i interimsstyret, nyter tillit eller respekt i storsamfunnet. De vil ikke bli tatt på alvor hverken av samarbeidspartnere eller regjeringen. Generalsekretæren oppleves allerede som en «mann som det er vanskelig å ha dialog med».
Den interne jobben interimsstyret er satt til å gjøre kan heller ikke gjøres av interimsstyret. Både Secka og Mukhtar var en del av flertallet som stemte for å avvise det avgåtte styres beslutning om å avskjedige generalsekretæren. Deres habilitet med tanke på utrede hvorvidt generalsekretæren har skjøttet sin jobb på en god måte eller ikke, er dermed tvilsomt. I tillegg skal Mukhtar være en nær venn av Afsar. Rådet som er det øverste organet mellom årsmøtene, har ikke en leder. Dermed mangler man en balanserende og kontrollerende kraft i organisasjonen. IRN befinner seg derfor i en limbo.
5-punkts kriseplan for IRN
IRN må handle nå. Her er forsalg til en kriseplan:
• Interimsstyret erstattes med et nytt uhildet interimsstyre som nyter respekt i alle leirer. Det nye interimsstyret selv tar seg av dialog med omverdenen inntil et nytt styre er valgt. Talspersonsrollen må tas av en eller flere i dette styret.
• En selvstendig komité med medlemmer som nyter tillit og respekt, både blant muslimer og storsamfunnet, utnevnes med det som mandat å finne ut av hvorvidt forrige styres beslutning om å avsette generalsekretæren var korrekt. Utvalget må ha bred kompetanse og erfaring innen politikk, samfunn, juss og kommunikasjon.
• Komiteen må fremlegge sin rapport og anbefalinger senest innen to måneder.
• Generalsekretæren tar en «pause» frem til komiteen legger frem sin rapport.
• Nytt styre velges senest innen september.
Dyptgående reformasjon
Det nye styret må i sin tur nedsette en komité som går igjennom hele strukturen og kulturen i IRN. Det er på tide at IRN faktisk gjennomgår en dyp og bred reformasjon. Her må man se på mandatet til IRN og hvordan IRN skal formes, finansieres og kontrolleres. Tiden er overmoden for en dyptgående reformasjon av hele opplegget.
Dersom IRN skal kunne gjenopprette sin tillit i samfunnet og gjøre en jobb på vegne av samfunnet, må det vises handlekraft og fremsynthet – nå!