Debatt

Motorvei eller kollektivsatsing

Forhandlingene om Oslopakke 3 er en dragkamp mellom gammeldagse motorveientusiaster og moderne kollektivtilhengere.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Innlegget er skrevet i samarbeid med Gjermund Skaar, gruppeleder i Akershus SV

Vi kan enten legge til rette for flere reiser med kollektivtrafikk, sykkel og gange, eller vi kan prioritere å bygge mer motorvei. Tilhengerne av full utbygging av E18 Vestkorridoren til en prislapp på opp mot 40 milliarder kroner, er tydelige på hva deres viktigste prioritering er: Flere biler på motorveier inn mot Oslo.

For hver krone vi som samfunn investerer i E18 Vestkorridoren, taper samfunnet 30–40 øre, ifølge statens egne fagetater. For hver krone vi gir til kollektivtransporten får samfunnet til sammenligning mellom 4 og 5 kroner tilbake i gevinst.

Tilhengerne av E18-utbygging hevder at de ikke ønsker vekst i personbiltrafikken. Da har de lært lite av historien. Mer økt veikapasitet inn til byene gir flere biler. Trafikkveksten spiser opp gevinsten veiutbyggingen har skapt. Det byene våre trenger nå er ikke flere motorveier.

Kollektivsatsingen i Oslo og Akershus må styrkes videre i en tid der innbyggertallet øker raskt. Oslo trenger en ny T-banetunnel, slik at alle linjer kan få flere avganger. Nye stopp som Bislett og Grünerløkka må bygges. Nye trikkespor må legges og det samme må Fornebubanen og Ahusbanen. Disse store investeringene krever at vi prioriterer samferdselspengene rett.

Dette er også et spørsmål om utviklingen av Oslo-området skal skje etter inspirasjon fra Atlanta, eller Barcelona. De to byene har omtrent like mange folk, men Atlanta har 10 ganger så store klimagassutslipp fra transport. Årsaken er at folk i Atlanta bor spredt og at byen er bygd for bilavhengighet.

En forutsetning for at SV gikk i byråd med Arbeiderpartiet i Oslo var enighet om at de eksisterende planene om E18 skulle skrinlegges, og at kollektivsatsingen skal prioriteres. Vi fikk gjennomslag til beste for klima og ren og trygg luft.

Nå må vi passe på at Bærum Høyre ikke får sabotere progressiv klimapolitikk.

Mer fra: Debatt