Debatt

Kunnskapsløftet fornyes og forbedres

Stortingsmeldingen som ble lagt frem av kunnskapsministeren tidligere denne måneden varsler om at Kunnskapsløftet skal videreføres samtidig som det skal legges bedre til rette for at elevene kan gå dypere inn i fagene og få større mulighet til å utvikle grunnleggende ferdigheter. Det skal bli færre mål i hvert fag, og praktiske fag skal få mer plass.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Odd E. Rambøl sår tvil om Høyres målsetting i Dagsavisen 20. april og drar opp en debatt om de ulike fagenes betydning. For Høyre er alle fag viktige. Det er likevel slik at noen fag, som norsk, engelsk og matematikk, er helt sentrale for at elevene skal kunne lykkes med å tilegne seg grunnleggende ferdigheter.

I dag er det slik at elevene etter 10 år i grunnskolen kun har eksamen i ett av de såkalte basisfagene; norsk, engelsk eller matematikk. Det er altså tilfeldighetene som avgjør hvilket fag det blir. Det betyr at det slår ulikt ut for elevenes grunnskolepoengsum om de er heldige og kommer opp i et fag de mestrer godt eller mindre heldige og kommer opp i et fag de mestrer dårlig. Regjeringen foreslår å erstatte dagens trekkordning med en obligatorisk eksamen for alle elevene i alle de tre skriftlige eksamensfagene norsk, engelsk og matematikk.

Eksamen er en form for kvalitetssikring for elevene fordi de får en ekstern vurdering av sin fagkompetanse. Det er med på å gi elevene et mer likeverdig vitnemål fordi eksamenskarakterene settes på det samme vurderingsgrunnlaget. Eksamensresultatene kan i tillegg bidra til at lærerne og skolen kan kontrollere og utvikle sitt eget arbeid med vurdering.

Et annet viktig grep i stortingsmeldingen er at regjeringen vil styrke de praktiske og estetiske fagene. Det foreslås å vurdere å skille ut en egen læreplan i håndverksfag og en egen plan for kunstfag. Erfaring tilsier at eksamen i et fag bidrar til at faget prioriteres, og derfor vil vi også vurdere om de praktiske fagene skal inkluderes som trekkfag ved lokalt gitt muntlig eksamen på 10. års trinn.

Meldingen tar også til orde for at skolens brede dannelsesoppdrag skal ha en tydeligere plass i skolehverdagen. Tre tverrfaglige temaer som vil prege samfunnsutviklingen skal prioriteres. Det er demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling, og folkehelse og livsmestring.

Med dette bakteppet og for å stimulere til læringsarbeid på tvers av fag i fagområdene foreslås det å åpne for større fleksibilitet i fag- og timefordelingen til den enkelte skoleeier.

Rambøl har ingen grunn til å tvile på Høyres mål i skolepolitikken. Vi vil at flere elever skal lære mer og at flere skal fullføre og bestå.

Mer fra: Debatt