Spørsmålet jeg nylig fikk fra en journalist viser en av bankenes utfordringer: De skal både drive god butikk og samtidig ivareta viktige samfunnsoppdrag. 15. mars diskuteres finansnæringens etikkplakat på Finansnæringens dag. En etikkplakat er i utgangspunktet bra. Men hvis den skal ha noen verdi, må bankene ha et aktivt forhold til den. Her er noen forbrukerutfordringer til næringen:
1) Ikke dytt dyr kreditt på kundene
Et av bankenes viktigste samfunnsoppdrag er å låne ut penger. Men bankene må ikke bli for aggressive i sin utlånspolitikk. I dag ser vi omfattende markedsføring av dyre forbrukslån, gjerne med løfter om å få svar på timen, rabatt på kjøpet, og med for dårlig informasjon om kostnadene ved lånet Denne markedsføringen bør dempes.
2) Få med dere alle
Som effektivisering er digitalisering gjerne et virkemiddel. Samtidig tilsier bankenes samfunnsoppdrag at «alle skal med». Det inkluderer også barn og eldre. Analoge tjenester kan ikke fjernes før alle kan ta i bruk digitale.
3) Bidra i økonomiopplæringen
Det er positivt at finansnæringen som en del at samfunnsoppdraget sitt engasjerer seg i økonomiopplæring av ungdom. Finans Norge og Forbrukerombudet utarbeidet det digitale økonomiopplæringsprogrammet «Økonomilappen» som kan brukes i skolens undervisning. Bankansatte kan bidra i opplæringen, men kan selvfølgelig ikke benytte muligheten til samtidig å drive reklame for egen virksomhet.
4) Gi gode råd
Fordi bankene gjennom tidene har tatt samfunnsoppdraget sitt på alvor, har folk flest stor tillit til banken, er lojale, og betrakter bankens ansatte som sine rådgivere. Men vi har dessverre sett eksempler på at kompliserte økonomiske produkter, av usikker kvalitet, i for stor grad har blitt solgt til forbrukere som ikke burde ha kjøpt dem. Den gode rådgiveren ble for disse kundene en dårlig selger.
Mitt svar på spørsmålet innledningsvis blir derfor: Ja, banken kan både drive utlån av penger og opplæring i skolen. Men begge deler må som et minimum gjøres innenfor lovens rammer. En etikkplakat kan være til god hjelp når man skal balansere samfunnsoppdrag og butikk – men da må den ikke bare henges på veggen. Den må inn i den kollektive bevisstheten til alle som arbeider i banknæringen.