Når Volkswagen nå elektrifiserer deler av bilparken, står Norge øverst på listen over land som får de første bilene. Det betyr at det bare går noen uker fra e-Up står i utstillingshallen i Frankfurt til den er å få tak i hos norske forhandlere.
Forklaringen er naturligvis at Norge er det fremste elbillandet i verden, hvis du ser på andelen elbilene har av det totale bilsalget. Viktig er det også at elbilene i Norge kjøpes av vanlige forbrukere. Dette gir VW raskt nyttige tilbakemeldinger om eventuelle svakheter i konstruksjonen.
Liten tass
e-Up er liten, bare 3,54 meter lang, og erstatter ikke på noen måte familiebilen. Men for de fleste gjør den samme nytten som familiens bil nummer to, og har dermed potensielt bortimot en million kunder bare i Norge.
Elbileventyret i Norge startet for alvor tidlig i 2011 med trillingene Mitsubishi i-MiEV/Citroën C-Zero/Peugeot iOn. De var de første elbilene som var i nærheten av å kunne kalles skikkelig bil. De hadde funksjonalitet, utstyr, rekkevidde og et sikkerhetsnivå som forventes i moderne biler.
Siden har verden gått framover. Når dette året er omme vil disse fire elbilene være de mest interessante:
Småbil: VW e-Up.
Kompaktbil: BMW i3.
Familiestor bil: Nissan Leaf.
Stor bil: Tesla Model S.
Nei, vi har ikke glemt Ford Focus, som kanskje er den mest lekne elbilen på veien. Men Focus faller etter vår mening igjennom fordi den ikke kan hurtiglades, har for mye av batteripakken stablet i bagasjerommet og koster for mye i innkjøp.
Under 200.000
VW e-Up overtar der trillingene slapp, og koster temmelig nøyaktig det samme. Pris 182.700 kroner pluss frakt og registreringsomkostninger. Inkludert tilgjengelig ekstrautstyr koster den fortsatt under 200.000 kroner.
e-Up er litt større enn trillingene, har langt mer motorkraft og kjører vesentlig bedre. I det hele tatt er VWs elbil lett å bli glad i. Den oppfører seg som om den var et nummer større enn utvendige mål tilsier.
Tar ikke opp plass
Siden e-Up bygges over samme tekniske lest som Up stjeler ikke de elektriske komponentene plass inne i bilen. Forskjellen ligger i at 210 Nm i dragkraft gjør elbilen betydelig raskere enn bensinutgaven med 75 hk. Du merker det med en gang du starter opp at dette sparker.
Bilen kan kjøres i tre modus, avhengig av hvor mye effekt du ønsker å ta ut. Elbiler oppfører seg som alle andre biler ved at engasjert kjøring tømmer tanken raskere. Det spiller ingen rolle om det er strøm eller flytende drivstoff som driver den. VW oppgir rekkevidden til 120 til 165 km om sommeren og 80 til 120 km om vinteren.
Åtte års garanti
Akkurat som Tesla garanterer VW batteripakken i åtte år.
e-Up er virkelig en morsom tass å kjøre. Men ikke glem at dette er en liten bil med begrenset støydemping og forholdsvis enkel innredning, selv om både klimaanlegg, navigasjon, cruisekontroll, elvinduer, seks kollisjonsputer og automatbremsesystem er på plass.
Den støyer altså ikke mindre enn bensinbroren, men støyen kommer fra hjulene og ikke fra motoren. Kun på helt strøken asfalt er bilen tyst.
Enkelt
Mange elbiler leveres med svært avansert instrumentering, nærmest som å slå på en PC. På e-Up finner man dette på navigasjonsanlegget. Alt annet er gjort så enkelt som mulig; turteller fungerer som kraftmåler og bensinmåleren overtar som strømmåler.
e-Up hurtiglades med ny europeisk standard (Combo 2). Utplassering av slike ladere er akkurat startet, så det kan ta litt tid før et tilstrekkelig antall er på plass. Det ser ikke ut til å skremme kundene. Årets bilkvote er for lengst utsolgt. (NTB tema)
VW e-Up
Pris: Kr 182.700
L/B/H: 43,54/1,64/1,47 m
Bagasjerom (VDA): 250-923 l
Motor: 82 hk/210 Nm
Rekkevidde sommer: 120 til 165 km
Rekkevidde vinter: 80 til 120 km
Kollisjonsputer: 6 stk.
Garanti bil: 5 år
Garanti batteri: 8 år
EuroNCAP*: 5 stjerner
*Gjelder bensinutgaven. Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.