Nyheter

Vilje til å prioritere miljøbiler

Miljøvernministeren lover å kjempe for elbilenes rammebetingelser.

Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell steg ut av bilen med et bredt glis om munnen. Han hadde akkurat kjørt noen runder på parkeringsplassen inne på Miljøverndepartementets område, i en prototype på den kommende elektriske VW Golf.

Heller ikke denne gang kunne Solhjell gi noen bindende løfter, men han forsikret at det ikke skal stå på ham i kommende diskusjoner om å videreføre de omfattende insentivene til utslippsfrie biler.

Forutsigbarhet

Ulf Tore Hekneby, VW-direktør hos importør Harald A. Møller, påpeker hvor viktighet det er med forutsigbare rammebetingelser for leverandørene. Han er her helt på linje med direktør Bernt G. Jessen i Motor Gruppen som med lille i-MiEV nærmest skapte elbilhysteri i Norge i fjor.

- Norge har en helt unik posisjon som verdens fremste elbilland, sier Hekneby.

- Vi ser jo at de statlige virkemidlene virker, sier Gøril Andreassen i miljøstiftelsen Zero om insentivene bileiere i de fleste andre land bare kan drømme om: Avgiftsfritak, tilgang til kollektivfeltene, gratis i bomringene, gratis for bilen på ferjer, gratis parkering på offentlig drevne parkeringsplasser, lav årsavgift og lav firmabilskatt, for å ha nevnt de viktigste elementene.

2012 hvileår

2011 ble det store gjennombruddet for elektriske biler i Norge. Antallet biler på norske veier nærmer seg nå raskt 7000. 2012 ser ut til å bli et hvileår i forhold til nye modeller med kun få lanseringer.

Men fra og med 2013 kommer flere produsenter på banen. Masseprodusenter som Ford, Nissan, Renault og VW lanserer flere modeller. I 2014 vil Europas og Norges i særklasse mest populære bil, VW Golf, også bli tilgjengelig i helelektrisk versjon. Da har allerede Ford Focus kjørt elektrisk i ett år. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen