Nyheter

Vanvittig kjøremaskin

TEST: Porsche Macan er så uforskammet god å kjøre at det kan virke urettferdig å matche den mot ansiktsløftede BMW X3. Men bildet er noe mer nyansert.

For å ta det første først: Ja, det er en Porsche-SUV det er snakk om. Og ja, den har dieselmotor. Elefanten i rommet er herved geleidet mot nærmeste utgangsdør.

Men undervurder ikke Macan. Porsches siste tilskudd på modellstammen er nemlig ikke noe halvhjertet forsøk. En SUV med 911-gener høres kanskje for godt ut til å være sant, men faktum er at dette er det nærmeste SUV-verden har kommet en faktisk sportsbil.

Porsche har god erfaring med store SUV-er. Det er faktisk tolv år siden Cayenne først kom på markedet. Men selv om den er god, er den fortsatt en bil med høyt tyngdepunkt og stort fotavtrykk.

Macan smetter inn som kompromisset mellom en stor SUV og en sportsbil. Den ene i familien vil ha praktisk familiebil, den andre en sprek sportsbil - da er det ikke umulig at begge kan enes om Macan. Så godt kjører den, nemlig.

De som er vant til SUV-er vil få hakeslepp av veigrepet og kjøreegenskapene. De som er vant til sportsbilen 911 trolig få sine SUV-fordommer knust.

Diesel er diesel

Men la det samtidig være klinkende klart at dette ikke er motoren for sportslig lyst og glede. Visst er det en god dieselmotor. 211-hesteren er en nedtrimmet «Norges-utgave» av 3-literen vi kjenner fra andre Porsche- og Audi-modeller.

Seks sylindre gir en myk tomgangsopplevelse, og samtidig et avdempet lydbilde med lite dieselpreg. Fartsressursene er det lite å si på. Men turtelleren har rødmerking på diesel-sedvanlige 4.500 omdreininger. Med automatgirkassen i manuell modus merkes det fort når turtallet når maksgrensa. Draget stopper helt opp, og man havner i et slags vakuum før neste trinn klikker inn.

Da er det greit å vite at girkassa er en fryd hvis du lar den forbli i automat-modus. To clutcher og snedig programvare gjør at den er flink til å forutse neste gir - enten man skal ned eller opp. De fleste automatiske girkasser i dag girer raskt opp, det er på nedgiring man merker den store forskjellen. Her utmerker Porsche seg positivt.

Hva med X3?

Så hvor passer X3 inn i dette bildet? Jo, satt opp mot Macan er X3 fornuftens røst. En noe mer oppreist og tradisjonell SUV - som lenge har vært klassens favoritt. Nå har den fått en ansiktsløftning. En meget mild sådan. Nye frontlykter, noen nye knapper og brytere i interiøret og oppgradert iDrive er vel egentlig hovedpunktene.

Men så mye mer trenger den strengt tatt ikke heller. For X3 er fortsatt en særdeles god bil. Den kjører langt bedre enn en bil i denne klassen «har lov til», og er fortsatt klasse-standarden på nær sagt alle punkter.

Men om man verdsetter sportslighet og lavt tyngdepunkt har ikke X3 mye å stille opp med mot Macan. Det ikke noe poeng å prøve en gang.

Men X3 har et ess i ermet: komfort. Da snakker vi ikke om komfort gjennom gode seter og mykt understell, men hele kjøreopplevelsen. X3 innbyr til roligere hastigheter, noe mer tilbakelent kjøring og en generelt mer avslappende opplevelse hele kjøreturen gjennom.

Detaljene teller

Det merkes på de små detaljene. iDrive er enklere å navigere og har flere funksjoner enn Porsches infotainment-løsning. Felgene er mindre og dekkene er tykkere, slik at X3 sporer langt mindre enn Macan. Styringen er noe mer kunstig og avslappet enn Porsches, men langt ifra dårlig. Bagasjerommet er litt enklere å pakke.

Slik baller det på seg, detalj for detalj. Paradoksalt nok har BMW-en også langt bedre sidestøtte i setene enn hva Macan byr på.

Det er ingenting i veien for å kjøre Macan i rolig tempo heller, men da sliter den med å rettferdiggjøre prisforskjellen på over 400.000 kroner. Kanskje med unntak av Burmester-stereoen til drøye tidelen av den prisdifferansen. Lyden er vanvittig god.

At BMW-en har bensinmotor tydeliggjør forskjellen mellom de to bilene. Den får pluss for komfortnivået. Men forbruk- og ytelsesmessig henger den langt bak.

Omtrent det eneste punktet hvor Porschen kniper inn komfortmessig er den glimrende adaptive cruise-controlen.

To mot én

Porsche Macan skal være to biler i én; både sportsbil og familiebil. Mot BMW X3, som utmerker seg som en bil som gjør den jobben den er tiltenkt veldig godt, kan bildet virke skjevt. Feige lag? Kanskje ikke, for med de 400.000 kronene som skiller de to testbilene kan man plukke opp en veldig fin sportsbil å ha i tillegg til X3.

Tenk deg; en BMW X3 som er mer komfortabel, mer praktisk og langt billigere - pluss en pent brukt 911 på siden.

Vårt valg

Etter nærmest alle målbare faktorer er Porsche Macan en bedre bil enn BMW X3. Den kjører vanvittig godt, den har et lekkert interiør og kan spesifiseres med mye utstyr. Men samtidig er prisforskjellen såpass stor at den ikke kan ignoreres. Om kun én bil er aktuell: Porschen er valget. Men om muligheten er der, er en X3 kombinert med en morobil på siden kanskje den beste løsningen.
 (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen